Å alle vil til Norge å få trygd: Redusere opplevelse av utenforskap og øke opplevelse av inkludering blant ungdom i risiko ved bruk av kontakthypotesen i spill
Abstract
Det eksisterer et stort mulighetsrom for tjenestedesign i arbeidet med
ungdom i risiko. Gjennom et forprosjekt med fokus på Prosjekt-Ung
Oslo fikk jeg ta del i deres erfaringer som viser at ungdom i risiko ofte
kategoriseres som problembarn. De opplever i større grad en følelse av
utenforskap, som igjen øker risikoen for at denne ungdommen faller fra
i samfunnet. Basert på denne innsikten, samt en workshop gjennomført i forarbeidet
til denne oppgaven og utforskning av andre eksisterende tjenester
innenfor denne problematikken, som Sterk&Klar, Mentorprosjektet,
Den norske turbanddagen, og Drikk te med en muslim, søker denne
oppgaven å redusere opplevelsen av utenforskap og den generaliseringen
ungdom i risiko opplever, men like fullt å skape en diskusjon,
gjerne gjennom provokasjon, som får mennesker til å tenke selv rundt
denne problemstillingen. Mennesker skaper sine forestillinger over tid,
og av og til trenger disse forestillingene å bli satt på prøve. Jeg mener
det er sunt å sette spørsmålstegn ved «sannheter» man lever med fra tid
til annen. Analyse av disse eksisterende tjenestene har funnet at de er
svært tidkrevende og når ut til relativt få personer. Oppgaven tar sikte på å løse disse utfordringene ved utviklingen av et
konsept for en digital tjeneste - et spill, med bakgrunn i Kontakthypotesen.
Konseptet for den digitale tjenesten inkorporerer også Systemorientert
design, Game dynamics, Double bindhypotesen, og nudging.
Alle basert på innsikt omkring integrering og inkludering, utenforskap,
kjønnsroller, emosjonell intelligens, og hjernens utvikling.
Det utviklede konseptet er et resultat av utarbeidelsen av 6 ulike forslag
til tjenester. Én av disse er videreutviklet, da denne kan antas å i størst
grad kunne forenes med formålet. Konseptet for den digitale tjenesten
videreutviklet har som formål å fremprovosere en utvidet forståelse av
andres komplekse livssituasjon, og videre en forståelse/empati for deres
handlinger. Like viktig er forståelsen av konsekvenser for handlinger.
Gjennom arbeidet med denne oppgaven bekreftes teori om noen av de
tingene som gjør at ungdom befinner seg i en risikosituasjon. Riktignok
må tjenesten som presenteres i denne oppgaven anses som et konsept i
tidlig fase, som behøver ytterligere testing. There is an opportunity for service design in the work with at risk-youth. Through a pre-project with focus on Prosjekt- Ung Oslo I was able to take part in their experience, showing at risk-youth often is categorized as “problem-kids”. They experience exclusion at a larger degree, again increasing the risk of the youth falling out of the system.
Based on this insight, including a workshop and exploring existing services within this problem area, like Sterk&Klar, Mentorprosjektet, Den norske turbanddagen, og Drikk te med en muslim, this thesis is searching to reduce the experience of exclusion and the generalization at risk-youth experience, but at the same time create a discussion, willingly through provocation, getting people to think for themselves regarding this problem area. People create their notions over time, and sometimes these notions needs to be put to the test. I think it´s healthy to question the “truths” one live by, from time to another. Analysis of these existing services have found them to be very time demanding and reaching relatively few people.
The thesis tries to solve these challenges with the development of a concept for a service – a game, with basis in The Contact Hypothesis. The concept of the digital service incorporates Systems-Oriented Design, Game Dynamics, Double Bind Hypothesis and nudging. All based on insight regarding integration and inclusion, exclusion, gender roles, emotional intelligence, and the brain´s evolvement.
The developed concept is a result of the generation of 6 different proposals for services. One of these are further developed, as this is assumed to being unified to the purpose in greater degree. The concept developed aims to provoke a wider understanding of the complex life situation of others, and thus an understanding/empathy for their behavior. A important is the understand of consequence of actions.
Throught the work of this thesis the theory creating a risk situation for youth, is being confirmed. Admittedly, the service presented in this thesis is to be viewed as a concept in early phase, needing further testing.
Description
Master i produktdesign