Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGulden, Tore
dc.contributor.authorVidringstad, Tonje
dc.date.accessioned2020-08-25T08:49:21Z
dc.date.available2020-08-25T08:49:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8837
dc.descriptionMaster i produktdesignen
dc.description.abstractDet eksisterer et stort mulighetsrom for tjenestedesign i arbeidet med ungdom i risiko. Gjennom et forprosjekt med fokus på Prosjekt-Ung Oslo fikk jeg ta del i deres erfaringer som viser at ungdom i risiko ofte kategoriseres som problembarn. De opplever i større grad en følelse av utenforskap, som igjen øker risikoen for at denne ungdommen faller fra i samfunnet. Basert på denne innsikten, samt en workshop gjennomført i forarbeidet til denne oppgaven og utforskning av andre eksisterende tjenester innenfor denne problematikken, som Sterk&Klar, Mentorprosjektet, Den norske turbanddagen, og Drikk te med en muslim, søker denne oppgaven å redusere opplevelsen av utenforskap og den generaliseringen ungdom i risiko opplever, men like fullt å skape en diskusjon, gjerne gjennom provokasjon, som får mennesker til å tenke selv rundt denne problemstillingen. Mennesker skaper sine forestillinger over tid, og av og til trenger disse forestillingene å bli satt på prøve. Jeg mener det er sunt å sette spørsmålstegn ved «sannheter» man lever med fra tid til annen. Analyse av disse eksisterende tjenestene har funnet at de er svært tidkrevende og når ut til relativt få personer. Oppgaven tar sikte på å løse disse utfordringene ved utviklingen av et konsept for en digital tjeneste - et spill, med bakgrunn i Kontakthypotesen. Konseptet for den digitale tjenesten inkorporerer også Systemorientert design, Game dynamics, Double bindhypotesen, og nudging. Alle basert på innsikt omkring integrering og inkludering, utenforskap, kjønnsroller, emosjonell intelligens, og hjernens utvikling. Det utviklede konseptet er et resultat av utarbeidelsen av 6 ulike forslag til tjenester. Én av disse er videreutviklet, da denne kan antas å i størst grad kunne forenes med formålet. Konseptet for den digitale tjenesten videreutviklet har som formål å fremprovosere en utvidet forståelse av andres komplekse livssituasjon, og videre en forståelse/empati for deres handlinger. Like viktig er forståelsen av konsekvenser for handlinger. Gjennom arbeidet med denne oppgaven bekreftes teori om noen av de tingene som gjør at ungdom befinner seg i en risikosituasjon. Riktignok må tjenesten som presenteres i denne oppgaven anses som et konsept i tidlig fase, som behøver ytterligere testing.en
dc.description.abstractThere is an opportunity for service design in the work with at risk-youth. Through a pre-project with focus on Prosjekt- Ung Oslo I was able to take part in their experience, showing at risk-youth often is categorized as “problem-kids”. They experience exclusion at a larger degree, again increasing the risk of the youth falling out of the system. Based on this insight, including a workshop and exploring existing services within this problem area, like Sterk&Klar, Mentorprosjektet, Den norske turbanddagen, og Drikk te med en muslim, this thesis is searching to reduce the experience of exclusion and the generalization at risk-youth experience, but at the same time create a discussion, willingly through provocation, getting people to think for themselves regarding this problem area. People create their notions over time, and sometimes these notions needs to be put to the test. I think it´s healthy to question the “truths” one live by, from time to another. Analysis of these existing services have found them to be very time demanding and reaching relatively few people. The thesis tries to solve these challenges with the development of a concept for a service – a game, with basis in The Contact Hypothesis. The concept of the digital service incorporates Systems-Oriented Design, Game Dynamics, Double Bind Hypothesis and nudging. All based on insight regarding integration and inclusion, exclusion, gender roles, emotional intelligence, and the brain´s evolvement. The developed concept is a result of the generation of 6 different proposals for services. One of these are further developed, as this is assumed to being unified to the purpose in greater degree. The concept developed aims to provoke a wider understanding of the complex life situation of others, and thus an understanding/empathy for their behavior. A important is the understand of consequence of actions. Throught the work of this thesis the theory creating a risk situation for youth, is being confirmed. Admittedly, the service presented in this thesis is to be viewed as a concept in early phase, needing further testing.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for produktdesignen
dc.relation.ispartofseriesMAPD;2020
dc.subjectInkluderingen
dc.subjectUtenforskapen
dc.subjectTjenestedesignen
dc.subjectKontakthypotesenen
dc.subjectSystemorientert designen
dc.subjectGame dynamicsen
dc.subjectMulticultural youthen
dc.subjectThe Contact Hypthesisen
dc.subjectFlerkulturell ungdomen
dc.titleÅ alle vil til Norge å få trygd: Redusere opplevelse av utenforskap og øke opplevelse av inkludering blant ungdom i risiko ved bruk av kontakthypotesen i spillen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel