Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8757Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges
medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en
viktig fritidsaktivitet (Medietilsynet, 2016b). Denne oppgaven undersøker om det kan være mulige
sammenhenger mellom ungdoms spilladferd på fritiden og motivasjon på skolen. For spilladferd er det
undersøkt vaner som tidsbruk, foretrukken spillplattform og holdninger til spill. For å undersøke
skolemotivasjon er det sett på forventinger til karakterer, deltakelse trivsel og mulighet for
medbestemmelse. Av teori blir det sett på motivasjonsteorier og teorier som har med spill og spilladferd å
gjøre.
Utvalget i oppgaven er ungdom som går de to siste årene på videregående, studieprogram Medier og
kommunikasjon. Det er innhentet data i to omganger med en spørreundersøkelse med 94 respondenter og
det er også gjennomført seks intervjuer.
Funn fra undersøkelsene er at det kun er på noen områder der det er klare sammenhenger mellom
ungdom som spiller mye og skolemotivasjon. Mens det er få forskjeller mellom jenter og gutter når det
gjelder skolearenaen er det klare forskjeller mellom kjønn når det gjelder spilladferd. Generelt beskriver
oppgaven at ungdommene trives godt på skolen, men at de føler lite læringsutbytte. De er allikevel
generelt fornøyd med sin egen innsats og skoleprestasjoner.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring