Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8740Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den
økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av
samfunn og hvordan den påvirker måten vi lever på. Teknologien påvirker også skolens innhold, hvor
skolene tar i bruk teknologi som et verktøy i undervisningen. Å ta i bruk digitale verktøy i undervisningen
handler først og fremst om å utvikle ferdigheter og kunnskap, slik at vi forbereder elevene på en deltakelse i
et fremtidig utdannings-, yrkes- og samfunnsliv. Derfor er det viktig at vi tilrettelegger undervisningen slik at
vi møter hver enkelt elevs behov og forutsetning for å lære.
Målet i studien er å undersøke hvordan læreren kan bruke nettbrettet for å tilrettelegge undervisningen for
de yngste elevene. Det ble gjort undersøkelser på hvordan bruk av nettbrett henger sammen med lærerens
rolle som klasseleder, og hvilke kompetanser en lærer må utvikle i det digitale klasserommet.
Datainnsamlingen i studien min har blitt gjennomført gjennom observasjon og intervju med to lærere på to
ulike skoler med satsning på nettbrett. Gjennom lærerens utsagn, refleksjoner, vurderinger og
observasjoner i sammenheng med tidligere forskning og teori, viste bruken av nettbrett seg som godt egnet
for å tilrettelegge undervisningen for hver enkelt elev. Nettbrettets multimodalitet og verktøyet i seg selv
førte til tilrettelegging i undervisningen, hvor elevene brukte bilde, lyd, video, tekst og applikasjoner for å
løse oppgaver. Gjennom valg av oppgavetyper, fagets innhold og lærerens bruk av nettbrett, skjedde den
tilpassede undervisningen etter mengde, behov og forutsetning. På denne måten førte samspillet mellom
lærerens faglige-, pedagogiske- og digitale kompetanse (TPACK) til utnytting av potensialet i nettbrettet
som ble aktivt brukt for å tilrettelegge undervisningen for alle elevene. Dette gjenspeilet seg i både
observasjonene og intervjuene. Studien oppsummerer at bruk av nettbrett i undervisningen har et potensial som kan brukes som
tilrettelegging for hver enkelt elev. For å utnytte potensialet, er klasseledelse og lærerens fagdidaktiske
digitale kompetanse avgjørende for bruken.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring