Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRinholm, Hanne
dc.contributor.authorBjørnevik, Ingvild Birgitte
dc.date.accessioned2020-06-24T06:29:23Z
dc.date.available2020-06-24T06:29:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8733
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, ved Oslo Metropolitan University. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvilke erfaringer og tanker lærere har om en tverrfaglig undervisning som integrerer estetiske arbeidsmåter. Dette er en undervisning som sikter til en elevaktiv læring hvor hele eleven blir møtt i undervisningen. Utforsking, problemløsing og kritisk tenkning står i sentrum for undervisningen, samt elevenes sanse-og følelseserfaringer i møte med læringsstoffet. Utdanningsdiskursen i dagens skole synes å bli styrt av en økt globalisering som har gjort det nødvendig for norsk arbeidsliv å markere seg i en internasjonal økonomisk konkurranse. Større fokus på målstyring og sammenligning av resultater, synes å ivareta en instrumentell dimensjon og nytteperspektivet i dagens skole. Med tanke på hvor utdanningskursen synes å stå i den norske skolen og utdanningen i dag, var det av interesse å se nærmere på en undervisning som tilrettelegger for å møte hele eleven i opplæringen og ivareta og videreutvikle elevers danning. I denne studien har jeg gjennomført tre fokusgruppeintervjuer hvor til sammen ni lærere har deltatt. De tre gruppene er fra ulike skoler, men de har alle erfaring med tverrfaglig undervisning som integrerer estetiske arbeidsmåter. Jeg har benyttet meg av det kvalitative semistrukturerte livsverdenintervjuet i min undersøkelse. For å belyse mine resultater er litteratur innenfor dannelsesteori, estetiske fag og tverrfaglig undervisning, samt tidligere forskning på området, blitt brukt. På bakgrunn av intervjuene, har jeg kommer frem til at lærerne har mange av de samme erfaringene og begrunnelsene til hvorfor de benytter seg av denne undervisningen. Det er noen forskjeller i hvordan de praktiserer tverrfaglig undervisning, samt hvor ofte en slik undervisning prioriteres. Likevel viser alle gruppene til at tverrfaglighet motiverer de fleste elevene. Å jobbe på en måte som krever at elevene tar i bruk kompetanser og ferdigheter på tvers av fag, fører til at elevene har et større driv i arbeidet. At temaet som utforskes oppleves relevant og meningsfullt bidrar også til motivasjon i læringsprosessen. Integrering av de estetiske arbeidsmåtene bidrar til at elevene har et bedre arbeidsfokus, har et større eierforhold til arbeidet og de er mer utholdende og tilstedeværende gjennom arbeidsprosessen.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectDanningen
dc.subjectTverrfaglig undervisningen
dc.subjectHelhetlig læringen
dc.subjectEstetiske arbeidsmåteren
dc.titleUtvikling av elevers helhetlige læring og danning: Tverrfaglig undervisning med estetiske arbeidsmåteren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel