dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i
pedagogikk, ved Oslo Metropolitan University. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvilke
erfaringer og tanker lærere har om en tverrfaglig undervisning som integrerer estetiske arbeidsmåter. Dette
er en undervisning som sikter til en elevaktiv læring hvor hele eleven blir møtt i undervisningen. Utforsking,
problemløsing og kritisk tenkning står i sentrum for undervisningen, samt elevenes sanse-og
følelseserfaringer i møte med læringsstoffet. Utdanningsdiskursen i dagens skole synes å bli styrt av en økt
globalisering som har gjort det nødvendig for norsk arbeidsliv å markere seg i en internasjonal økonomisk
konkurranse. Større fokus på målstyring og sammenligning av resultater, synes å ivareta en instrumentell
dimensjon og nytteperspektivet i dagens skole. Med tanke på hvor utdanningskursen synes å stå i den
norske skolen og utdanningen i dag, var det av interesse å se nærmere på en undervisning som
tilrettelegger for å møte hele eleven i opplæringen og ivareta og videreutvikle elevers danning.
I denne studien har jeg gjennomført tre fokusgruppeintervjuer hvor til sammen ni lærere har deltatt. De tre
gruppene er fra ulike skoler, men de har alle erfaring med tverrfaglig undervisning som integrerer estetiske
arbeidsmåter. Jeg har benyttet meg av det kvalitative semistrukturerte livsverdenintervjuet i min
undersøkelse. For å belyse mine resultater er litteratur innenfor dannelsesteori, estetiske fag og tverrfaglig
undervisning, samt tidligere forskning på området, blitt brukt. På bakgrunn av intervjuene, har jeg kommer frem til at lærerne har mange av de samme erfaringene og
begrunnelsene til hvorfor de benytter seg av denne undervisningen. Det er noen forskjeller i hvordan de
praktiserer tverrfaglig undervisning, samt hvor ofte en slik undervisning prioriteres. Likevel viser alle
gruppene til at tverrfaglighet motiverer de fleste elevene. Å jobbe på en måte som krever at elevene tar i
bruk kompetanser og ferdigheter på tvers av fag, fører til at elevene har et større driv i arbeidet. At temaet
som utforskes oppleves relevant og meningsfullt bidrar også til motivasjon i læringsprosessen. Integrering
av de estetiske arbeidsmåtene bidrar til at elevene har et bedre arbeidsfokus, har et større eierforhold til
arbeidet og de er mer utholdende og tilstedeværende gjennom arbeidsprosessen. | en |