dc.description.abstract | Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst,
frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser at
enkelthendelser blir behandlet i samfunnsfaget, men det er imidlertid lite forskning om hvordan
terrorhendelser i samtiden blir behandlet. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke
hvordan lærere og elever opplever at uforutsette terrorangrep og terrorisme blir behandlet i samfunnsfaget.
I det teoretiske rammeverket viser jeg at begrepet terrorisme kan være utfordrende å definere. Jeg viser
hvordan terrorisme og terrorangrep blir fremstilt i medier og i sosiale medier, og hvordan dette kan ha en
påvirkning på elevene. Videre diskuteres et terapeutisk og et faglig perspektiv av behandlingen av et
uforutsett terrorangrep i samfunnsfagundervisningen.
Dette er en kvalitativ studie som sammenligner lærerperspektiv og elevperspektiv. Det er foretatt tre
lærerintervjuer og tolv elevintervjuer. Sammen gir intervjuene refleksjon og perspektiv til å kunne besvare
problemstillingen. Mine funn viser at elevene får informasjon om et uforutsett terrorangrep i sosiale medier og i
massemediene. Funnene viser også at det er opp til den enkelte lærer å ta i bruk de pedagogiske
verktøyene de har for å snakke med elevene. I behandlingen av det uforutsette terrorangrepet er et
terapeutisk perspektiv mest fremtredende blant lærerne, da de inntar en beroligende rolle i klasserommet.
Et flertall av elevene etterlyser at lærer skal innta en slik rolle dersom et uforutsett terrorangrep inntreffer.
Resultatet viser at det foreligger et uforløst faglig potensial i behandlingen av uforutsett terrorangrep og
terrorisme. Lærerne har ulike tilnærmingsmetoder i sin forklaring av begrepet, og det er tydelig at det ikke
er en konsensus i behandlingen uforutsette terrorangrep i samfunnsfag. Elevene forteller at lærere gjentar
informasjon om et terrorangrep fra mediene, men uttrykker også et behov for å få en forståelse for hvorfor
terrorister begår et terrorangrep. Elevene er engasjerte i tematikken. De synes det er spennende og
interessant, og uforutsette hendelser kan derfor benyttes til å ruste elevene til en fremtid i risikosamfunnet. | en |