Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFerrer, Marlen
dc.contributor.advisorGranås, Anders Kjøstvedt
dc.contributor.authorKnutsen, Hanne
dc.date.accessioned2020-06-16T09:36:30Z
dc.date.available2020-06-16T09:36:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8713
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractUforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser at enkelthendelser blir behandlet i samfunnsfaget, men det er imidlertid lite forskning om hvordan terrorhendelser i samtiden blir behandlet. Hensikten med denne studien har derfor vært å undersøke hvordan lærere og elever opplever at uforutsette terrorangrep og terrorisme blir behandlet i samfunnsfaget. I det teoretiske rammeverket viser jeg at begrepet terrorisme kan være utfordrende å definere. Jeg viser hvordan terrorisme og terrorangrep blir fremstilt i medier og i sosiale medier, og hvordan dette kan ha en påvirkning på elevene. Videre diskuteres et terapeutisk og et faglig perspektiv av behandlingen av et uforutsett terrorangrep i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som sammenligner lærerperspektiv og elevperspektiv. Det er foretatt tre lærerintervjuer og tolv elevintervjuer. Sammen gir intervjuene refleksjon og perspektiv til å kunne besvare problemstillingen. Mine funn viser at elevene får informasjon om et uforutsett terrorangrep i sosiale medier og i massemediene. Funnene viser også at det er opp til den enkelte lærer å ta i bruk de pedagogiske verktøyene de har for å snakke med elevene. I behandlingen av det uforutsette terrorangrepet er et terapeutisk perspektiv mest fremtredende blant lærerne, da de inntar en beroligende rolle i klasserommet. Et flertall av elevene etterlyser at lærer skal innta en slik rolle dersom et uforutsett terrorangrep inntreffer. Resultatet viser at det foreligger et uforløst faglig potensial i behandlingen av uforutsett terrorangrep og terrorisme. Lærerne har ulike tilnærmingsmetoder i sin forklaring av begrepet, og det er tydelig at det ikke er en konsensus i behandlingen uforutsette terrorangrep i samfunnsfag. Elevene forteller at lærere gjentar informasjon om et terrorangrep fra mediene, men uttrykker også et behov for å få en forståelse for hvorfor terrorister begår et terrorangrep. Elevene er engasjerte i tematikken. De synes det er spennende og interessant, og uforutsette hendelser kan derfor benyttes til å ruste elevene til en fremtid i risikosamfunnet.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectTerrorangrepen
dc.subjectTerrorismeen
dc.subjectSamfunnsfagen
dc.subjectRisikosamfunnen
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectElevperspektiven
dc.subjectLærerperspektiven
dc.titleDet uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningenen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel