Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorhaug, Marit
dc.contributor.authorVestre, Henning
dc.date.accessioned2020-06-11T10:02:50Z
dc.date.available2020-06-11T10:02:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8698
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractFormålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende forskningsspørsmålene utviklet: Hva er læreres begrunnelser for og erfaringer med bruk av nyheter i samfunnsfag-undervisningen? Hvordan opplever elevene at nyheter blir brukt i samfunnsfagundervisningen? Jeg har valgt en kvalitativ metodisk tilnærming, og gjennomført en casestudie der jeg har data fra halvstrukturerte intervju med tre lærere og ni elever fra tre 7. klasser, fordelt på to skoler. Jeg undersøker hvordan lærerne planlegger sin bruk av nyheter og velger ut spesifikke nyheter i samfunnsfag. I dagens samfunn kan individene oppleve at de «bombarderes» av en blanding av nyheter, reklame, faktastoff og subjektive erfaringer fra såkalte «influencere». Hvordan vi som lærere skal forberede elevene i møtet med den nye mediesituasjonen motiverte mitt valg av tema. Jeg diskuterer begrepet News literacy som jeg anser som ønskelig og mulig å fremme i undervisningen i samfunnsfag. Målet med News literacy er å fremme elevenes mediekyndighet og kritiske tenkning, og slik bidra til opplæring til demokratiske medborgerskap. Lærerne jeg intervjuet i denne undersøkelsen var lite systematiske i sin utvelgelse av nyheter til bruk i undervisning i samfunnsfag, men mente at de i noen grad imøtekom overordnede mål i læreplanen. Hovedmotivasjonen for å bruke nyheter er at de opplever at dette bidrar til et godt læringsmiljø, og at det aktualiserer fagets innhold. Å finne nyheter som kan kobles mot et valgt læringsmål oppfatter lærerne som krevende. Elevene opplevde i all hovedsak lærernes bruk av nyheter som et positivt bidrag til interessen for samfunnsfag, selv om elever uttrykte at noen nyheter ikke var dagsaktuelle. Elevene uttrykte at det var mer engasjerende og lærerikt dersom de selv fikk delta i utvelgelsen av hvilke nyheter som ble tatt inn i samfunnsfagundervisningen. Noen elever viser at de forstår at deler av nyhetsbildet ikke representerer sannheten, men kan være utviklet for å påvirke. Elevene etterspør mer bruk av nyheter i undervisningen – delvis også i andre fag.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectNyheteren
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectSamfunnsfagen
dc.subjectNews literacyen
dc.subjectKritisk tenkningen
dc.titleNyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelseen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel