Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStandal, Øyvind Førland (hovedveileder)
dc.contributor.advisorHordvik, Mats Melvold (biveileder)
dc.contributor.authorNordeide, Even Dugstad
dc.date.accessioned2020-06-11T09:44:43Z
dc.date.available2020-06-11T09:44:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8696
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående skole begrepet konkurranse, og hvordan bruker de det i undervisningen?». Studien er gjennomført med et kvalitativt forskningsdesign. Seks lærere i kroppsøving har blitt intervjuet. Fire av dem underviser på ungdomstrinnet og to av dem i videregående skole. Intervjuene har blitt transkribert og en tematisk analyse gjennomført for å identifisere sentrale temaer. Det teoretiske rammeverket oppgaven er bygget på er didaktisk teori, både generell didaktikk og fagdidaktikk. Gjennom didaktiske spørsmål som hvem, hva, hvordan og hvorfor og didaktiske modeller for planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, blir resultatene diskutert og satt i sammenheng. Resultatene forteller at konkurranse blir oppfattet som det å vinne og tape, eller oppnå suksess eller ikke. Selv om læreplanen ikke tilsier at konkurranse er en nødvendig del av faget, så er det noe som ofte forekommer i undervisningen. Hvordan konkurranse brukes i undervisningen er veldig forskjellig, både fra lærer til lærer og fra klasse til klasse. Store forskjeller begrenser og muliggjør ulike arbeidsmåter og innhold for hver enkelt elevgruppe. Slik lærerne oppfatter det, kan konkurranser på den ene siden motivere elevene til å yte ekstra, øke konsentrasjonen og gi dem mestringsopplevelser. På den andre siden kan konkurranseaktiviteter skape tapere og gi elevene negative opplevelser preget av angst, stress og frykt, få elevene til å miste fokus på læringsmålene og trigge konflikter. Konklusjonen er at konkurranse blir oppfattet for snevert. Konkurranse er unødvendig, men mye brukt i undervisningen. Det er en balansekunst å legge til rette for det lærerne opplever som gode konkurranseaktiviteter.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectKonkurranseen
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectLæreren
dc.subjectFagdidaktikken
dc.titleKonkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel