Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFerrer, Marlen
dc.contributor.authorThybell, Theo
dc.date.accessioned2020-06-08T11:30:11Z
dc.date.available2020-06-08T11:30:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8690
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet inneholder et hav av begreper og temaer som er viktig i historiedelen i samfunnsfaget. I undervisningen i historiefaget, er læreboken som i flere andre fag, sentral for undervisningen. Lærebøker blir mye brukt i norske og svenske klasserom, men hvilke norske og svenske lærebøker brukes i henhold til gjeldende læreplan og hvordan er beretningene om krigen i disse bøkene? Lærebøker kan effektivisere undervisningen, samtidig kan lærebøkenes beretninger om andre verdenskrig bli overforenklet, men hvordan skjer dette? Med denne masteroppgaven vil jeg presentere resultatene av en komparativ studie av norske og svenske lærebøker. Nyere forskning tyder på at mye av undervisningen er lærebokstyrt. Hvis det er slik at læreboken er det viktigste for elevene i møte med historiefaget i skolen er det tilstrekkelig med bruken av lærebøkene i historie, i forhold til hva som står i kompetansemålene og formålet med faget? Hvilken historie og hva slags perspektiver er det som presenteres i norske og svenske lærebøker, og hvor sentralt er det narrative i beretningene om andre verdenskrig? I denne sammenligningen, vil jeg ha fokus på det narrative. Fokuset på det narrative innebærer gjeldende historiedidaktiske begreper. Gjennom viktige historiedidaktiske begreper, vil jeg belyse hvordan lærebøkenes forenklede beretninger kan problematiseres, og hvordan spenningsforholdet mellom ulike beretninger om krigen kan oppstå. Jeg ønsker å oppnå et norsk/svensk/skandinavisk perspektiv på den andre verdenskrig, gjennom å analysere to lærebøker fra hvert av de respektive landene og se det i lys av styringsdokumenter og relevant teori. I den fremtidige læreplanen er historiedidaktiske begreper som historiebevissthet og kritisk tenkning viktige. I møte med beretninger om andre verdenskrig, og andre relevante temaer, er begrepet narrativ kompetanse av like stor betydning. Historiedidaktikkens retning tyder på økt kyndighet hos elever når det gjelder mestring og systematisering av begreper og å kunne anvende dem i et samfunn som stiller større krav til disse begrepene. I møtet med påstander, historier og beretninger om temaer som andre verdenskrig, blir begrepene viktige for fremtidens skole og spesielt historiefaglige temaer. Jeg håper denne oppgaven vil styrke andre læreres narrative kompetanse, og vil gjennom lærere sin kompetanse, øke elevers bevissthet om narrativer i beretninger om andre verdenskrig i lærebøkene og utenfor lærebøkene.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesSKUT;2019
dc.subjectAndre verdenskrigen
dc.subjectNorgeen
dc.subjectSverigeen
dc.subjectLærebøkeren
dc.subjectLæreplaneren
dc.subjectHistorieen
dc.subjectNarrativeren
dc.subjectKritisk tenkningen
dc.subjectKompetanseen
dc.subjectLærebokanalyseen
dc.titlePerspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverigeen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel