dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker.
Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk
skole. Temaet inneholder et hav av begreper og temaer som er viktig i historiedelen i samfunnsfaget. I
undervisningen i historiefaget, er læreboken som i flere andre fag, sentral for undervisningen. Lærebøker
blir mye brukt i norske og svenske klasserom, men hvilke norske og svenske lærebøker brukes i henhold til
gjeldende læreplan og hvordan er beretningene om krigen i disse bøkene? Lærebøker kan effektivisere
undervisningen, samtidig kan lærebøkenes beretninger om andre verdenskrig bli overforenklet, men
hvordan skjer dette? Med denne masteroppgaven vil jeg presentere resultatene av en komparativ studie av
norske og svenske lærebøker. Nyere forskning tyder på at mye av undervisningen er lærebokstyrt. Hvis det
er slik at læreboken er det viktigste for elevene i møte med historiefaget i skolen er det tilstrekkelig med
bruken av lærebøkene i historie, i forhold til hva som står i kompetansemålene og formålet med faget?
Hvilken historie og hva slags perspektiver er det som presenteres i norske og svenske lærebøker, og hvor
sentralt er det narrative i beretningene om andre verdenskrig? I denne sammenligningen, vil jeg ha fokus
på det narrative. Fokuset på det narrative innebærer gjeldende historiedidaktiske begreper. Gjennom
viktige historiedidaktiske begreper, vil jeg belyse hvordan lærebøkenes forenklede beretninger kan
problematiseres, og hvordan spenningsforholdet mellom ulike beretninger om krigen kan oppstå. Jeg
ønsker å oppnå et norsk/svensk/skandinavisk perspektiv på den andre verdenskrig, gjennom å analysere
to lærebøker fra hvert av de respektive landene og se det i lys av styringsdokumenter og relevant teori. I den fremtidige læreplanen er historiedidaktiske begreper som historiebevissthet og kritisk tenkning
viktige. I møte med beretninger om andre verdenskrig, og andre relevante temaer, er begrepet narrativ
kompetanse av like stor betydning. Historiedidaktikkens retning tyder på økt kyndighet hos elever når det
gjelder mestring og systematisering av begreper og å kunne anvende dem i et samfunn som stiller større
krav til disse begrepene. I møtet med påstander, historier og beretninger om temaer som andre
verdenskrig, blir begrepene viktige for fremtidens skole og spesielt historiefaglige temaer. Jeg håper denne
oppgaven vil styrke andre læreres narrative kompetanse, og vil gjennom lærere sin kompetanse, øke
elevers bevissthet om narrativer i beretninger om andre verdenskrig i lærebøkene og utenfor lærebøkene. | en |