Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8439Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bjelland, M. & Alves, D.E. (2020). Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser. Tidsskriftet Norges Barnevern 97(1), 22-38Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan bilder i intervjuer med barn kan bidra til å utvide (både utdype og nyansere) barns beskrivelser av følelser i fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Fjorten barn på syv år deltok i studien. De ble presentert for fem bilder som de skulle beskrive og deretter sortere slik de selv ønsket. Fire av barna ble invitert til å tegne det de så. Hovedfunnene var at bildene fungerte som utgangspunkt for assosiasjoner rundt følelser, og at både større autonomi i intervjusituasjonen og bruk av bilder som skildret tvetydige følelser, bidro til utvidede beskrivelser av følelser. Bruk av bilder i intervjuer med barn kan fungere som en ekstra inngangsport til barnas erfaringer.