Fra «Brukermedvirkning» til «Demokrati» – språkets betydning i deltakende aksjonsforskning
Original version
Aaslund H: Fra «Brukermedvirkning» til «Demokrati» – språkets betydning i deltakende aksjonsforskning. In: Askheim OP, Lid IM, Østensjø S. Samproduksjon i forskning : forskning med nye aktører, 2019. Universitetsforlaget p. 111-129 https://dx.doi.org/10.18261/9788215031675-2019-07Abstract
Kapitlet presenterer et deltakende aksjonsforskningsprosjekt der prosjektmedarbeiderne utfordret begrepene i den sosialfaglige diskursen . Begreper som bruker , botilbud , rusavhengig og aktivitet ble sett på som barrierer mot endring, og mot å etablere demokratisk organiserte boliger og arbeidsplasser. Bevisstgjøringen om språk førte til endringer knyttet til identitet, relasjonene til omgivelsene og i forskningen som ble rapportert. Funnene drøftes ut fra institusjonell teori og empowerment. The chapter presents a participatory action research project where project workers challenged the concepts in the social discourse. Concepts such as user, housing, drug addiction and activity were seen as barriers to change, and to establishing democratically organized housing and work. The awareness of language led to changes on the personal level, in the relationships with the environment and in the reported research. The findings are discussed based on institutional theory and empowerment.