Digital samhandling og læring: Et aksjonsforskningsprosjekt
Abstract
I arbeidet med denne oppgaven har jeg tatt i bruk aksjonsforskning for å utvikle læring knyttet
til digital samhandling i byggebransjen og Integrated Concurrent Engineering (ICE).
Læringen har rettet seg mot fagskolestudenter innen studieretningen Bygnings Informasjons
Modellering (BIM). ICE er samhandlingsform som blir benyttet i økende grad i dagens
byggebransje. Formålet er å redusere byggefeil, korte ned på byggetiden og øke kvaliteten på
et byggeprosjekt. Et ICE- møte er en arena hvor deltagerne finner løsninger på utfordringer i
sitt prosjekt gjennom å ta i bruk informasjonsdeling, tredimensjonale bygningsmodeller og
interaktive tavler. Det som mangler er et tilbud hvor for fagskolestudenter kan utvikle sin
læring i tilknytting til denne metoden. Denne mangelen har gitt grunnlaget for oppgavens
problemstilling Hvordan tilrettelegge for læring i digitale samhandlingsprosesser? I dette
arbeidet har jeg gjennom et aksjonsforskningsprosjekt fokusert på ekspansiv læring og Yrjö
Engeströms aktivitetsteori. (Yrjö Engeström, 2016) I arbeidet med å utvikle læringsmetodikk
rettet mot ICE, har jeg også drøftet innholdet i en samhandlingsprosess. Jeg har undersøkt
hvilke forhold som ligger til grunn for at en samhandlende prosess viser seg å ha positiv
innvirkning på et byggeprosjekt. De to viktigste faktorene jeg har trukket ut av dette arbeidet
er myndiggjøring og motsigelser. Med en myndiggjørende prosess mener jeg at man deltar i et
fellesskap som er preget av tillit, ønske om å finne felles løsninger og gjensidig respekt
mellom partene. Med slike forutsetninger tilstede er en samhandlingsprosess i stand til å finne
bedre løsninger raskere og med en lavere kostnad. Det å være myndiggjort er i seg selv er
ikke tilstrekkelig til å løse utfordringene i et samhandlingsprosjekt. Det er konfliktene, eller
motsigelsene som danner grunnlaget for nye løsninger. Konfliktene i et byggeprosjekt trenger
å finne sin løsning innenfor rammen av et myndiggjort fellesskap. Under disse
forutsetningene kan motsigelser transformeres fra fastlåste konflikter til å bli nye og
omforente løsninger. Disse to faktorene, og samspillet de imellom, er både viktig for
samhandlingsprosjekt i byggebransjen og for studentenes egen læring knyttet til bruk av ICE.
Under forutsetning om at deltagerne deltar i en myndiggjørende prosess, er et ICE- møte i
stand til å transformere en motsigelse. Motsigelsen endrer seg fra å være en konflikt til å bli et
nytt felles objekt, representert som en løsning. I studentens læringsprosess går de gjennom en
transformativ grensepasserende prosess, hvor konfliktene i en tredimensjonal modell finner
sin løsning, gjennom et samarbeid på en interaktiv tavle. Selve motsigelsen blir objektet, eller
artefaktet, som studentene bruker til å foreta denne transformative reisen.
Description
Master i yrkespedagogikk