Blar i SAM - Institutt for sosialfag på tidsskrift "Tidsskriftet Norges Barnevern"
Viser treff 1-6 av 6
-
Aktivitetsfaget i barnevernspedagogutdanningen – i et nytteperspektiv
(Tidsskriftet Norges barnevern;Vol 96, nr 1-2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Aktivitetsfaget er sentralt i barnevernspedagogutdanningen. Faget har imidlertid ikke vært gjenstand for forskning og er i liten grad beskrevet i faglitteraturen. I denne artikkelen gjengir vi funnene fra en undersøkelse ... -
Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser
(Tidsskriftet Norges Barnevern;01 / 2020 (Volum 97), Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne studien undersøker hvordan bilder i intervjuer med barn kan bidra til å utvide (både utdype og nyansere) barns beskrivelser av følelser i fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Fjorten barn på syv år deltok ... -
Deltaking i barnevernet - ein analyse av ungdomar sine forteljingar i lys av posisjoneringsteori
(Tidsskriftet Norges Barnevern;Volume 98 | Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-25)I artikkelen utforskar vi vi korleis unge gjev meining til erfaringane sine knytt til deltaking i barnevernet. Det empiriske materialet er basert på intervju med 13 ungdomar om å delta i barnevernet. Ved å nytte narrativ ... -
Hvordan besluttes samvær mellom foreldre og barn under offentlig omsorg?
(Tidsskriftet Norges Barnevern;Volum 99 | Utgave 2-3, Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan ansatte i barnevernet beslutter samvær og samværsomfang for barn under offentlig omsorg. Ved å analysere lydopptak av konkrete drøftinger om beslutninger av samvær viser vi hvordan ... -
Om sorg ved omsorgsovertakelser. Sorgteori som en forståelsesramme for foreldrenes følelsesmessige reaksjoner etter å ha blitt fratatt omsorgen for sitt barn.
(Tidsskriftet Norges Barnevern;Volum 99 | Utgave 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)I artikkelen retter vi oppmerksomheten mot foreldrenes sorg etter å ha mistet omsorgen for barnet sitt. Vi undersøker dette temaet gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan vi forstå foreldrenes reaksjoner etter ... -
Relasjoner mellom barn og voksne på barneverninstitusjoner i Norge Vår tids forståelser sett i et historisk perspektiv
(Tidsskriftet Norges Barnevern;Volume 96 | Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2019-10-16)Det relasjonelle møtet mellom ansatte og ungdommer på barneverninstitusjoner er formet og betinget av ideologier, politiske føringer og faglige perspektiver i en gitt historisk og geografisk kontekst. Doktorgradsprosjektet ...