Blar i SAM - Institutt for sosialfag på emneord "Barn"
Viser treff 1-17 av 17
-
Barnets tilknytning til riket : en analyse av juridisk argumentasjon i utlendingsforvaltningen
(Kritisk juss;40(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Interesseavveiningen mellom hensynet til barnets beste (og herunder tilknytningen til riket) og innvandringsregulerende hensyn i asylsaker som angår lengeværende barn, har i lang tid vært gjenstand for debatt. I ... -
Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid
(Sosiologi i dag;42 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Barns rett til deltakelse oppfattes som regel som en rett til å bli hørt og ha innflytelse i sin egen sak. I forskningsprosjektet ”Snakk med oss”. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse, ser vi barns rett til deltakelse ... -
Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser
(Tidsskriftet Norges Barnevern;01 / 2020 (Volum 97), Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne studien undersøker hvordan bilder i intervjuer med barn kan bidra til å utvide (både utdype og nyansere) barns beskrivelser av følelser i fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Fjorten barn på syv år deltok ... -
De tusen första (potentiellt traumatiserande) dagarna - En litteraturstudie om traumatiserade asylsökande mödrar och deras små barn
(Bachelor thesis, 2017)I 2015 översteg antal människor på flykt i världen för första gången 60 miljoner. Runt 30.100 av dem kom till Norge för att söka asyl och i slutet av 2016 var det ca. 199.000 personer med flyktingbakgrund bosatt i landet. ... -
Fordeler og ulemper ved plassering av barn i beredskapshjem
(Bachelor thesis, 2017)Det har opp igjennom årene vært en debatt om bruken av beredskapshjem som tiltak, hvor det spesielt har blitt pekt på hensynet til barnet og de konsekvensene det har for barnet å bli plassert i en midlertidig omsorgsbase ... -
Fordi om skilsmisse er vanlig, er det vondt. På hvilken måte kan en sosionom i barneskolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd?
(Bachelor thesis, 2017)En oppgave med fokus på hvilke reaksjoner og konsekvenser samlivsbrudd kan ha på barn i alderen seks til tolv år, hva som kan være utfordrende og hva barnet kan ha behov for. Hvilke ressurser og muligheter en sosionom har ... -
Fortellinger gjennom rollelek. Et meningsfullt livsdrama
(Bachelor thesis, 2017)I dagens samfunn forstås barn som kompetente sosiale aktører. De skal ha rett og mulighet til å fortelle sin historie, bli hørt og bidra i spørsmål som angår dem selv. Når barnets historie er fragmentert eller problemfokusert, ... -
Hvilken betydning har rom og sted for barn og unges deltakelse i barnevernets praksis?
(Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)The intention in this chapter is to discuss the significance of the physical surroundings, the space and place, for children and young people’s participation in child welfare. In spite of a growth of interest in children’s ... -
Miljøterapeutisk arbeid med enslige mindreårige asylsøkere
(Bachelor thesis, 2017)I 2016 kom det 241 enslige mindreårige asylsøkere til Norge som oppga at de var under 18 år (Bufdir 2015). Av disse 241 mindreårige asylsøkerne, var 69 av dem under 15 år. Dette er en kraftig nedgang, da det i 2015 var ... -
Når samvær ikke er til barnets beste – samvær etter barneloven i saker med påstander om vold
(Bachelor thesis, 2017)Foreldres samlivsbrudd er et fenomen som berører stadig flere barn. Selv om de fleste foreldre som skiller lag, blir enige om bosted og samvær, er det likevel en økende andel foreldre som ikke blir enige, og som må gå ... -
Opplæring i forebygging og mestring av aggresjon - en nødvendighet i arbeid med utsatte barn og unge
(Norges barnevern;89(4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Ansatte i institusjoner for barn og ungdommer arbeider i en hverdag der aggresjon og vold er tilstede, enten som mulighet eller som realitet. De har behov for kunnskap om disse utfordringene og ferdigheter i hvordan de ... -
Smart, vulnerable, playful or just disturbing: A discourse analysis of child involvement in palliative care
(Childhood; Volume: 27, issue: 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-09)In Scandinavian countries, health professionals are legally obliged to involve patients’ minor children. A growing field of research focuses on the support to, and needs and experiences of, these children. We add to previous ... -
Traumebevisst omsorg for å ivareta barn og unge utsatt for incest
(Bachelor thesis, 2017)Som tema for min bachelor har jeg valgt incest og hvordan barnevernspedagogen i sitt arbeid, kan ivareta barn og unge utsatt for incest. Jeg ble spesielt interessert i tema da jeg valgte fordypningsverkstedet om incest og ... -
Ung og skeiv. Hvordan skape miljøer som anerkjenner skeive barn og unge?
(Bachelor thesis, 2017)Med denne oppgaven vil jeg sette et fokus på hvordan det å være skeiv kan bidra til å gjøre barn og unge sårbare, og drøfte rundt hvordan vi som voksne kan minske denne sårbarheten gjennom å skape anerkjennende miljøer. ... -
Vis meg din forståelse, så skal jeg fortelle deg hvordan jeg har det. En oppgave om forståelse av ´atferd` som handling i møte med unge med ´atferdsproblemer´.
(Bachelor thesis, 2017)Er ´problembarn` bare vanskelige barn? Jeg tror ikke det. Min hypotese er at ´atferdsproblemer` er kommunikasjon og meningsbærende uttrykk. Gjennom oppgaven vil jeg redegjøre for, belyse og drøfte hvordan forståelse av ... -
You and me and all of us: The significance of belonging in a continual community of children in long-term care in Norway
(Children and Youth Services Review;Volume 118, November 2020, 105352, Journal article; Peer reviewed, 2020-08-13)This paper examines the significance of children’s social lives and communities with other children, particularly for one group of children growing up in a care arrangement combining residential and foster care in Norway. ... -
Å møte utfordrende barn i skolen
(Bachelor thesis, 2017)På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med ...