dc.contributor.author | Sylte, Ann Lisa | |
dc.date.accessioned | 2019-01-31T15:51:32Z | |
dc.date.accessioned | 2019-05-06T11:19:30Z | |
dc.date.available | 2019-01-31T15:51:32Z | |
dc.date.available | 2019-05-06T11:19:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Sylte AL. Profesjonsretting og studentaktivitet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2018:1-26 | en |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7001 | |
dc.description.abstract | Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet og studentaktiv profesjonsutdanning.
Et problem i mange profesjonsutdanninger er lav studentaktivitet, lav relevans i forhold til aktuelt yrke og mangel på sammenheng i utdanningsinnholdet.
Det ble gjort forsøk med profesjonsretting og studentaktivitet inspirert av Flipped Classroom (omvendt undervisning) for å imøtekomme utfordringene. Kjernen i prinsippene er analyse av yrkesoppgaver og -utøvelse som utgangspunkt for læreplananalyse og profesjonsdidaktisk planlegging av innhold, undervisning og vurdering, knyttet til koherens og helhetlig yrkeskompetanse. Hjemmearbeid og studentaktiv læring gjennom refleksjon i og over praksis er også viktig.
Men resultatene viser også utfordringer med profesjonsretting og behov for utvikling av profesjonsdidaktisk lærerkompetanse. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.relation.ispartofseries | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018) | |
dc.rights | Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Profesjonsutdanninger | en |
dc.subject | Studentaktiviteter | en |
dc.subject | Profesjonsretting | en |
dc.subject | Yrkesoppgaver | en |
dc.subject | Læreplananalyser | en |
dc.subject | Profesjonsdidaktisk lærerkompetanse | en |
dc.title | Profesjonsretting og studentaktivitet | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2019-01-31T15:51:32Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2694 | |
dc.identifier.cristin | 1586054 | |
dc.source.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |