Show simple item record

dc.contributor.authorSylte, Ann Lisa
dc.date.accessioned2019-01-31T15:51:32Z
dc.date.accessioned2019-05-06T11:19:30Z
dc.date.available2019-01-31T15:51:32Z
dc.date.available2019-05-06T11:19:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationSylte AL. Profesjonsretting og studentaktivitet. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2018:1-26en
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.issn2464-4153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7001
dc.description.abstractResultater fra et aksjonsforskningsprosjekt, gjennomført som utviklingsforsøk ved Universitets- og høgskolepedagogisk basiskurs for lærere i profesjonsutdanninger, viser eksempler på sentrale prinsipper for profesjonsrettet og studentaktiv profesjonsutdanning. Et problem i mange profesjonsutdanninger er lav studentaktivitet, lav relevans i forhold til aktuelt yrke og mangel på sammenheng i utdanningsinnholdet. Det ble gjort forsøk med profesjonsretting og studentaktivitet inspirert av Flipped Classroom (omvendt undervisning) for å imøtekomme utfordringene. Kjernen i prinsippene er analyse av yrkesoppgaver og -utøvelse som utgangspunkt for læreplananalyse og profesjonsdidaktisk planlegging av innhold, undervisning og vurdering, knyttet til koherens og helhetlig yrkeskompetanse. Hjemmearbeid og studentaktiv læring gjennom refleksjon i og over praksis er også viktig. Men resultatene viser også utfordringer med profesjonsretting og behov for utvikling av profesjonsdidaktisk lærerkompetanse.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018)
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectProfesjonsutdanningeren
dc.subjectStudentaktiviteteren
dc.subjectProfesjonsrettingen
dc.subjectYrkesoppgaveren
dc.subjectLæreplananalyseren
dc.subjectProfesjonsdidaktisk lærerkompetanseen
dc.titleProfesjonsretting og studentaktiviteten
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2019-01-31T15:51:32Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2694
dc.identifier.cristin1586054
dc.source.journalSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.