Viser treff 81-100 av 137

    • The Power of Ethnography: A Useful Approach to Researching Politics 

      Hagene, Turid (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article explores and argues the suitability of ethnographic methods, primarily participant observation, in the research of politics, and in the construction of concepts for theory building. The argument is sustained ...
    • Sugar dating: Unge kvinners dilemmaer i Otjiwarango, Namibia 

      Fazlinovic, Elma; Vestergaard, Mai-Britt; Guttormsen, Mari Robstad; Løken, Veronica (Student paper, others, 2017)
      At påbegynde et projekt der omhandler et intimt felt, såsom sugar dating, kræver at man gør sig store overvejelser om hvilken indgangsvinkel man vil tage. Hver gang man gør sig et valg gør man samtidig massevis af fravalg. ...
    • Uformell økonomi 

      Skatland, Sebastian Blystad; Andersen, Anton Pettersen; Myklebust, Henrik Dypvik; Romundstad, Lars Nesset; Gøtestam, Benjamin (Student paper, others, 2017)
      Til vårt feltarbeid i Otjiwarongo, Namibia valgte vi temaet uformell økonomi. Vi visste på forhånd at den uformelle sektoren i regionen var stor. Mer presist hadde vi et ønske om å se nærmere på hvordan arbeidsforholdene ...
    • Ungdom og HIV: En studie av skoleungdom i Tsumeb, Namibia 

      Svalastog, Anne Saua; Mørk, Julia Jeanette; Klausmark, Kristina Helberg; Yussuf, Hussein Aden (Student paper, others, 2017)
      Namibia er et av landene i Afrika som har hatt svært høy utbredelse av HIV over lengre tid (WHO-AFRO, 2011). Epidemien er utfordrende for landets sosiale og økonomiske utvikling og har vært et faktum siden det første ...
    • Tradisjonelle praksiser hos maasaier i Tanzania 

      Hansen, Maiken Røed; Augland, Ingrid Amalie; Sirwan, Trisia; Magnussen, Nina (Student paper, others, 2017)
      Maasaier er en etnisk gruppe som lever i både Tanzania og Kenya (28toomany, 2013, s. 37). De lever med sterke kulturelle tradisjoner, som står overfor stort press fra en stat som stadig er i utvikling (Pharam, s. 5). For ...
    • Why does Norway give emergency aid? 

      Rossehaug, Ida Helen; Babayev, Piri (Student paper, others, 2017)
      We are two students at the first year of Development Studies at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences. Since both of us were interested in aid, we decided to write our fieldwork report on emergency ...
    • Småbønders økonomiske bærekraft og matsikkerhet - Feltarbeidsrapport fra Volta-regionen, Ghana 

      Håheim, Kari B.; Magnussen, Helene R.; Løvold, Maren Sofie A. (Student paper, others, 2017)
      Jordbruk har alltid vært et av de viktigste livsgrunnlagene for jordens befolkning, først og fremst for å produsere mat, men i senere tid også i form av sysselsetting og tilhørende industri. Det siste århundret har jordbruket ...
    • Au pair-ordningen - maktutnyttelse eller empowerment? - En studie av au pairenes situasjon i Oslo 

      Thune, Bianca N. R. (Student paper, others, 2017)
      Denne undersøkelsens formål er å undersøke hvordan au pair-ordningen foregår i Norge i praksis, hovedsakelig sett gjennom au pairenes ståsted. Tall fra UDI viser at det har vært en eksplosiv økning i au pair-migranter til ...
    • Hvordan lever en småbonde i Mothakkara av jordbruket? 

      Hagen, Hilde S.; Moldsvor, Anne Berit W.; Rosted, Hanna S. (Student paper, others, 2017)
      In our summary we will give an overview of our five weeks field trip to India from end of January till the beginning of March 2017. We were positioned in Kerala in Wayanad district and lived in a village called Mothakkara. ...
    • Medieantropologi 

      Helle-Valle, Jo (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Mens norsk antropologi stort sett har ignorert medier som forskningstema, har det vokst frem som et sentralt felt i internasjonal antropologi. Denne artikkelen er en oppfordring til det norske fagmiljøet om å ta del i denne ...
    • Stillelesing i norskfaget – pustepause for læreren eller veiledningsøkt i lesing? 

      Svanes, Ingvill Krogstad (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, ...
    • Debatiendo conceptos con metodología etnográfica: el caso del 'clientelismo político' y la 'compra de votos' 

      Hagene, Turid (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Resumen: la autora explora y argumenta cómo la metodología etnográfica —principalmente la observación participante— arroja datos decisivos en la construcción de conceptos. Para ilustra - ción utiliza el caso del debate ...
    • Profesjonsidentitet i et flerkulturelt helsevesen. Paradokser, grenser og ambivalens. 

      Daae-Qvale, Inger (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)
      Healthcare professionals are trained to “do good”. Their role is to fulfil the welfare state’s objective of curing or alleviating health problems among the population. The training of healthcare professionals ...
    • Makten i det lange 20. århundret: Enhet eller flerhet 

      Nordhaug, Kristen (Journal article; Peer reviewed, 2016)
    • Household histories and methodological triangulation 

      Borchgrevink, Axel; Helle-Valle, Jo (Peer reviewed; Journal article, 2016-12-05)
      The article uses the experience from the impact evaluation of a development programme to argue two points: first, the collection of household histories is a useful methodological tool, and, second, their analytical value ...
    • Norwegian-Somali parents who send their children to schools in Somalia 

      Thomas, Paul (Peer reviewed; Journal article, 2016-09-12)
      The perplexing numbers of Somali children withdrawn from schools in Norway and sent to Somalia is the concern of this study. These students are often brought back and re-enroll later as adolescents with concomitant ...
    • Exploring Anti-Semitism in the Classroom: A Case Study Among Norwegian Adolescents from Minority Backgrounds 

      Thomas, Paul (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-08-05)
      This study explores high school students’ views of Jews in one minority-dominated school in Oslo, Norway. Employing a qualitative approach, semistructured interview guides and classroom-based discussions teased out attitudes ...
    • Managing Religion in a Global World: The United Nation's ruling against Norwegian Religious Education 

      Thomas, Paul (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2015-08-19)
      In 2004, after a group of parents supported by the Norwegian Humanist Association and the Norwegian Islamic Council brought litigation against the state to the United Nations (UN), the mandatory teaching of religious ...
    • “Papa, Am I a Negro?” The Vexed History of the Racial Epithet in Norwegian Print Media (1970–2014) 

      Thomas, Paul (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-09)
      This study explores the portrayal of blacks in Norwegian print media between 1970 and 2014 as refracted through the prism of the epithet “Negro” (neger). 4174 references covering 30 newspapers are analyzed employing a ...