• Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner i VG1:To eksempler på utvikling for yrkesrelevant og meningsfull undervisning. 

      Bruvik, Åse Norunn Nedrebø (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-04)
      The National guidelines for Norwegian VET emphasize that democracy, student involvement, career relevance, and curriculum coherence should be central elements of all VET- programmes. However, recent research suggests ...
    • Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere 

      Aakernes, Nina; Hiim, Hilde (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Vol 4 No 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Høsten 2020 skal det innføres en ny struktur for yrkesfagene i videregående skole, og nye læreplaner skal utarbeides. Det skal opprettes et nytt yrkesfaglig utdanningsprogram for IKT og medieproduksjon. Dette utdanningsprogrammet ...
    • Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag 

      Syverstad, Elisabeth; Nymark, Solfrid (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)
      Innledning: Stortingsmelding 27 «Gjør din plikt – Krev din rett» (2000 -2001) utfordrer universitets- og høgskolesektoren til å bruke varierte metoder, begrense antallet forelesninger og legge til rette for studentdeltakelse. ...
    • Yrkesstolthet og frafall i kokkeyrket 

      Eben, Bjørn (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-01-30)
      Hvorfor vurderer så mange kokker å skifte yrke når det samtidig viser seg at mange også er stolte av yrket sitt (Spetalen, Eben & Jahnlu, 2016; St. Olav Hospital, 2013, Tidemann & Myklebust, 2005)? Denne artikkelen vil ...
    • Yrkesutøvelse i restaurant- og matfagene: arbeidsoppgaver, prioriteringer og forskjeller. Første delrapport. 

      Spetalen, Halvor; Eben, Bjørn; Jahanlu, David (HiOA rapport;nr. 3 2016, Research report, 2016-03)
      Dette er første delrapport i en undersøkelse der hensikten er å kartlegge yrkesutøvelse, bruk av grunnleggende ferdigheter, ønskede personlige egenskaper og tilknytning til yrke og arbeidsplass blant yrkesutøvere i et ...
    • Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen 

      Johnsen, Kjersti Lisbeth; Hiim, Hilde (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)
      This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ...
    • Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev 

      Tårnesvik, Åshild; Schmid, Evi (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)
      This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ...