Blar i LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning på tittel
Viser treff 122-141 av 197
-
Proficiency Forms and Vocational Pedagogical Principles
(Journal of the International Society for Teacher Education;18(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)This article is based on research on experiential learning and vocational teachers. The author describes his analysis of curricula for the vocational teacher education and explains the education´s purpose, content, and ... -
Prosjektorganisert utviklingsarbeid
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvordan kan erfaringer fra prosjektorganisering bidra til bedre systematikk, bedre resultat, ny kunnskap og forbedret læring i utviklingsarbeid? Dette er temaet for denne artikkelen. -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, 2014
(Research report, 2015)I desember 2014 ble undersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM)arbeider med etter at utdanningen er over. -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, 2015
(report, 2016-01)Sent november 2015 ble undersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM)arbeider med etter at utdanningen er gjennomført. -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, 2016
(Research report, 2017)I begynnelsen av desember 2016 ble undersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM)arbeider med etter at utdanningen er ... -
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2017
(Research report, 2018-01)I begynnelsen av desember 2017 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Re-Contextualizing Vocational Didactics in Norwegian Vocational Education and Training
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2(3), Journal article; Peer reviewed, 2015-12-15)This article explores teachers and trainers didactical practices in different contexts in Norwegian VET: schools and workplaces. With the introduction of e-resources and e-portfolios in VET, learners as well as teachers and ... -
Reengaging in their future. Students’ experiences of preparedness for education and training after attending a transitional school year.
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-11-14)This study aimed to explore how students describe their preparedness for education and training after attending the additional school year following lower secondary school. The main purpose of the additional school year ... -
Reflection in action with care workers in emotion work
(Action research;10(3), Journal article; Peer reviewed, 2012-04-23)At first glance, ‘reflection in action’ seems like a fairly unambiguous concept. Many will associate the term with Scho¨n (1983) as a central a point in his work was to emphasize the ability to reflect as a prerequisite ... -
Rekruttering til restaurant- og matfag - Betydningen av informasjons-, rekrutterings- og samarbeidstiltak
(Research report, 2018-04)Bakgrunnen for rapporten er utfordringer knyttet til å rekruttere elever til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Over flere år er det blitt stadig færre førsteprioritetssøkere og flere skoler må legge ned ... -
Relevans gjennom yrkesforankring
(Journal article, 2010-10)I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ... -
Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring
(Linköping University Electronic Press;Vol. 10, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-12)During the last years, vocational education in Norway has been organised through eight different educational programmes. Each programme makes the basic year for many different professions, students may be heading for. The ... -
The Role of Civic Engagement for Men's Health and Well Being in Norway - A Contribution to Public Health
(International journal of environmental research and public health;11(6), Journal article; Peer reviewed, 2014-06-18)Objectives: Using the example of older men volunteering on teams that restore historic ships, this article examines the effects of volunteering on the well-being of older adults. We consider particularly how volunteering ... -
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ... -
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Context: In this scoping review, we examine the knowledge base concerning positive mental health studies for students in vocational education and training (VET). The VET student population embraces approximately 30-52% ... -
Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
A Semi-Structured Approach to Photo Elicitation Methodology for Research Participants With Intellectual Disability
(International Journal of Qualitative Methods (IJQM);, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-21)Using photo elicitation with participants with intellectual disability is a creative approach to inclusive research as the method promotes research participation. Through the photographs that they take, individuals with ... -
Skolens evne til å ivareta krenkede lærere
(Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ... -
Skriving i yrkesfaglærerutdanningen - resultater fra en kvantitativ studie av yrkesfaglærerstudenters skriveerfaringer ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(Research report, 2017)Våren 2016 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter som gjennomfører den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus om deres erfaringer med skriving i utdanningen. Spørreundersøkelsen ... -
Social communication and quality of life in children using hearing aids
(International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology;Volume 152, January 2022, 111000, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-06)Objectives: This study compared the parent-reported structural language and social communication skills—measured with the Children’s Communication Checklist-2 (CCC-2)—and health-related quality of life (HR-QOL)—measured ...