Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Title
Now showing items 127-146 of 197
-
Rapport om hva tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag arbeider med etter studiene, avgangskullet 2017
(Research report, 2018-01)I begynnelsen av desember 2017 ble alumniundersøkelsen fra tidligere år repetert for å oppdatere oversikten over hva studentene fra yrkesfaglærerutdanningen (YFL) i restaurant- og matfag (RM) arbeider med etter at utdanningen ... -
Re-Contextualizing Vocational Didactics in Norwegian Vocational Education and Training
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2(3), Journal article; Peer reviewed, 2015-12-15)This article explores teachers and trainers didactical practices in different contexts in Norwegian VET: schools and workplaces. With the introduction of e-resources and e-portfolios in VET, learners as well as teachers and ... -
Reengaging in their future. Students’ experiences of preparedness for education and training after attending a transitional school year.
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-11-14)This study aimed to explore how students describe their preparedness for education and training after attending the additional school year following lower secondary school. The main purpose of the additional school year ... -
Reflection in action with care workers in emotion work
(Action research;10(3), Journal article; Peer reviewed, 2012-04-23)At first glance, ‘reflection in action’ seems like a fairly unambiguous concept. Many will associate the term with Scho¨n (1983) as a central a point in his work was to emphasize the ability to reflect as a prerequisite ... -
Rekruttering til restaurant- og matfag - Betydningen av informasjons-, rekrutterings- og samarbeidstiltak
(Research report, 2018-04)Bakgrunnen for rapporten er utfordringer knyttet til å rekruttere elever til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag. Over flere år er det blitt stadig færre førsteprioritetssøkere og flere skoler må legge ned ... -
Relevans gjennom yrkesforankring
(Journal article, 2010-10)I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ... -
Relevant opplæring i yrkesopplæringens første år: Elevers erfaringer med yrkesrelevant opplæring
(Linköping University Electronic Press;Vol. 10, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-12)During the last years, vocational education in Norway has been organised through eight different educational programmes. Each programme makes the basic year for many different professions, students may be heading for. The ... -
The Role of Civic Engagement for Men's Health and Well Being in Norway - A Contribution to Public Health
(International journal of environmental research and public health;11(6), Journal article; Peer reviewed, 2014-06-18)Objectives: Using the example of older men volunteering on teams that restore historic ships, this article examines the effects of volunteering on the well-being of older adults. We consider particularly how volunteering ... -
Samarbeid mellom masterstudenter i yrkespedagogikk og deres kolleger på egen arbeidsplass
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Innledning: Det legges i økende grad vekt på samarbeid mellom skole og arbeidsliv i profesjonsutdanningene. Yrkesfaglærerstudenter blir oppfordret til å samarbeide med praksisfeltet under sine studier og lærerstedene ... -
Scoping Review of Positive Mental Health Research for Students in Vocational Education and Training
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Context: In this scoping review, we examine the knowledge base concerning positive mental health studies for students in vocational education and training (VET). The VET student population embraces approximately 30-52% ... -
Selvstendige helsefagarbeidere i morgendagens helsetjeneste
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
A Semi-Structured Approach to Photo Elicitation Methodology for Research Participants With Intellectual Disability
(International Journal of Qualitative Methods (IJQM);, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-21)Using photo elicitation with participants with intellectual disability is a creative approach to inclusive research as the method promotes research participation. Through the photographs that they take, individuals with ... -
Skolens evne til å ivareta krenkede lærere
(Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ... -
Skriving i yrkesfaglærerutdanningen - resultater fra en kvantitativ studie av yrkesfaglærerstudenters skriveerfaringer ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(Research report, 2017)Våren 2016 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter som gjennomfører den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus om deres erfaringer med skriving i utdanningen. Spørreundersøkelsen ... -
Social communication and quality of life in children using hearing aids
(International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology;Volume 152, January 2022, 111000, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-06)Objectives: This study compared the parent-reported structural language and social communication skills—measured with the Children’s Communication Checklist-2 (CCC-2)—and health-related quality of life (HR-QOL)—measured ... -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ... -
Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. ... -
Stories of Learning: A Case Study of Norwegian Plumbers and Apprentices in TVET at the Construction Site and in a Training Agency
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;2020, Vol. 7, Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Context: Through a dual model, based on 2 years of education in upper secondary school followed by two and a half year of apprenticeship training, Norwegian plumbing education has become an integrated part of the Technical ... -
Strategier og teknikker i karriereveiledning av studenter
(Journal article, 2010)I denne artikkelen vil jeg kort redegjøre for fire ulike veiledningsstrategier1 og gi noen konkrete forslag til hvordan du kan benytte dem i ditt arbeid som studieveileder. Tenk deg at en student kommer til deg og spør: ... -
Student-to-teacher violation and the threat to a teacher's self
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-10)This paper is based on a study of fourteen Norwegian K - 12 teachers who have been violated by students in schools. One key theme emerged during the process of analysis : the threat to the teachers’ self. ...