Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Subject "Literacy"
Now showing items 1-7 of 7
-
Affordances of writing in digital media in and out of school –Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017
(Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 6 | No. 3 | 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-09)At present, young Norwegians are spending more time than ever in front of a computer screen (Statistisk sentralbyrå, 2015; Medietilsynet, 2016). How is this use of digital media affecting their writing in and out of school? ... -
Driften i literacy-begrepet - en utfordring for lærerutdanningers fagdidaktikk?
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
(Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
The L1 subject in a world of increasing individualism. Democratic paradoxes in Norwegian L1 classrooms
(L1-Educational Studies in Language and Literature;, Journal article; Peer reviewed, 2015-06-08)Ever since the 1930s when the Social Democrats took over, Norwegian public school has been based on a democratic metaphor of liberation. John Dewey´s ideas about pragmatism offered a way to think about a free individual ... -
Languages, literatures, and literacies. researching paradoxes and negotiations in scandinavian L1 subjects
(L1-Educational Studies in Language and Literature;15, Journal article; Peer reviewed, 2015-09-03) -
Om faglighet og språklighet i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) i lys av generell læreplan for grunnutdanning (1-13)
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ...