• Allmennlærerstudenters arbeidsinnsats : bedre enn sitt rykte? 

      Martinussen, Geir; Smestad, Bjørn (FoU i Praksis;2010, Chapter; Peer reviewed, 2011-04)
      Tradisjonelt har undersøkelser av studentenes arbeidstid foregått ved å be studentene om å estimere sin gjennomsnittlige arbeidstid pr uke, ofte for et langt tidsrom. Denne måten å undersøke på har metodiske svakheter ...
    • Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser 

      Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 15 Nr. 3 (2021): Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)
      Programmering er tatt inn i den nye læreplanen for matematikk i grunnskolen i Norge. Det betyr at lærerstudenter har behov for å få erfaring med å løse matematiske problemer gjennom programmering. I matematikkfaget på ...
    • Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget 

      Smestad, Bjørn; Eriksen, Elisabeta Iuliana; Martinussen, Geir; Tellefsen, Helga Kufaas (Chapter; Peer reviewed, 2012-04)
      Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ...
    • Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis 

      Johannessen, Baard; Kaldahl, Anne-Grete; Skotheim, Torhild (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-02-04)
      Målet med dette studiet er å finne en modell for praksis for grunnskolelærerstudenter som i større grad tetter gapet mellom teori og praksis. Refleksjonsseminar og tur –retur praksis ble prøvd ut, for å utdanne studenter ...