Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Journals "Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis"
Now showing items 1-9 of 9
-
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Elevers skriving og tekster har fått økt oppmerksomhet både i grunnskolen og videregå- ende opplæring de siste tiårene, og norskfaget har et særskilt ansvar for elevenes skri- vekompetanse. Vi vet en del om fokusområder ... -
Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19- pandemien: Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Hjemmeskole har blitt et velkjent begrep etter at skoler i hele landet ble tvunget å stenge på grunn av covid-19-pandemien som startet våren 2020. Formålet med denne studien er å belyse og utforske hvordan hjemmeskolen på ... -
Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 1994)Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev- ers lesemotivasjon. I denne artikkelen ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 14, No. 3, 2020, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-22)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Master's thesis - a tool for professional development. Newly qualified teachers' experiences of master's theses in research-based teacher education.
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 13, No. 2, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-26)This study aims to investigate teachers’ experiences regarding their master’s theses directly after finishing teacher education and after one year in the profession. Previous research exposes the field as problematising ... -
Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk ... -
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ... -
Veiledning som lederstøtte i skoleutvikling: den utfordrende oppstarten
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Skoleledelse har betydning for skoleutvikling og påvirker dermed elevenes læring indirekte. Av den grunn trenger skolen ledere som har kunnskap om å lede endrings- og utviklingsarbeid, og en slik kompetanse kan utvikles ... -
Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-03)The field of interprofessional education is complex and intricate. Students from different professions, who have distinctive knowledge bases, develop a mutual understanding of how to work together in future professional ...