Blar i LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning på emneord "Barn"
Viser treff 1-6 av 6
-
Oppfordringer til små barns lekende samspill i barnehagen. Personalets medvirkning og omgivelsenes muligheter
(Barn;1, Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Rom for medvirkning? : om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn
(Barn;27 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Lov om barnehager slår fast at barn skal ha rett til medvirkning (§3), og rammeplanen gir retningslinjer for hvordan dette skal forståes. Opplevelser av at det finnes mennesker rundt barna som deler deres engasjement og ... -
Samspill mellom barn og voksne ved måltidet : muligheter for medlæring?
(Nordisk barnehageforskning;2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009-02)I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill og ikke-intendert læring, dvs. aspekter ved den erfarte læreplanen, basert på samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, dvs. prosesser som er innbakt ... -
Små barns stemmer i forskning : noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen
(Barn;28 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Utvikling av barnehagepersonalets relasjonelle praksis - samarbeid mellom teori og praksis
(Tidsskriftet FoU i praksis;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen tar utgangspunkt i prosjekter som bygger på samarbeid mellom teori og praksis, med fokus på kvaliteter i relasjonsprosesser mellom barnehagepersonale og barn. I motsetning til deduktive oppfatninger ... -
Å lese medietekster på iPaden. Observasjoner av en medievant fireårings bruk av iPad i hjemmet.
(Peer reviewed; Journal article; Journal article, 2016-06-21)Artikkelen tar utgangspunkt i tre observasjoner av en gutt på fire år som bruker iPad på fritiden. Den søker å synliggjøre de strategiene dette barnet velger for å skaffe seg tilgang til ulike medietekster, hvordan ...