• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å lese medietekster på iPaden. Observasjoner av en medievant fireårings bruk av iPad i hjemmet.

Jæger, Henriette
Peer reviewed, Journal article, Journal article
Published version
Thumbnail
View/Open
A%CC%8A+lese+medietekster+pa%CC%8A+iPaden.pdf (351.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/4268
Date
2016-06-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for barnehagelærerutdanning [210]
Original version
Nordisk Barnehageforskning 2016, 12(3):1-11   http://dx.doi.org/10.7577/nbf.1363
Abstract
Artikkelen tar utgangspunkt i tre observasjoner av en gutt på

fire år som bruker iPad på fritiden.

Den søker å synliggjøre de strategiene dette barnet velger for å skaffe seg tilgang til ulike medietekster, hvordan

han leser og tolker dem, og den undersøker eventuelle spor av kritisk refleksjon hos barnet over disse

tekstene.

Teoretisk sett hviler den på en forståelse av mediekompetanse som en parallell prosess til utvikling av lese

-

og

skrivekyndighet (literacy), og medieopplevelsene omtales som viktige møter med tekst. Artikkelen undersøker

hvordan å lese medietekst

er kan legge et grunnlag for å utvikle en utvidet tekstkompetanse eller

mediekompetanse. Konklusjonen legger vekt på motivasjon og lekenhet som barns primære inngang til

medietekstene og som et grunnlag for å utvikle mediekompetanse (media literacy).
 
Based on three observations of a four

-

year

-

old boy’s use of an iPad in his home, this article seeks to

examine the strategies that he uses to obtain access to various media texts and how he reads and interprets them.

It also aims to explore any signs of critical reflection during the observations, expressed through verbal language

and navigation. Theoretica

lly, it rests on an understanding of media literacy as an expanded text competency and

it

seeks to demonstrate how reading media texts can create an important starting point for the development of

media literacy. It concludes that motivation and playfulnes

s are important approaches to media texts and create

an important foundation for the development of media literacy.
 
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit