• Riddles as Language Experiences 

      Czyżak, Iwona; Karlsson, Eivind (Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures;10, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Riddles are texts with certain features in common, but with an extraordinary diversity regarding linguistic characteristics. The riddles in the article hail from literature, oral tradition and an educational context. They ...
    • Sangrepertoaret i barnehagen - tradisjon eller stagnering? : 

      Haukenes, Siri; Hagen, Liv Anna (Nordisk barnehageforskning;VOL. 15 (5), Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Selv om sang er en vesentlig del av barnehagehverdagen, finnes det lite forskning på hva som faktisk synges. For å få et innblikk i dette, har vi med hjelp av deltidsstudenter på Høgskolen i Oslo og Akershus gjort et ...
    • Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk 

      Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Første del av probl emstillingen omhandler hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet. Problemstillingens andre del tar opp hva ...
    • Parodi og det imaginære Afrika i en lesning av Rumpemelk fra Afrika 

      Alfheim, Ingvild Kristin; Fodstad, Cecilie Dyrkorn (Nordisk Barnehageforskning;15, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen analyserer Erlend Loe og Alice Bjerknes Lima de Farias bildebok Rumpemelk fra Afrika (2012). Her foretar vi en tematisk analyse av det imaginære Afrika som presenteres gjennom hovedpersonens Afrika-reise. ...
    • Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk 

      Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Første del av problemstillingen omhandler hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet. Problemstillingens andre del tar opp hva styrerne ...
    • Identifying and characterizing risky play in the age one-to-three years 

      Kleppe, Rasmus; Melhuish, Edward; Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      While research has investigated risk-taking in play for children from the age of four years upwards, less is known of risky play with children under four years. A small-scale observational study with children from five ...
    • Phonological patterns (templates) in 5p deletion syndrome 

      Garmann, Nina Gram; Kristoffersen, Kristian Emil; Simonsen, Hanne Gram (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Whole word phonological patterns (templates) in utterances produced by children with 5p deletion syndrome are analysed, addressing four questions: (1) Are children with 5p deletion syndrome able to generalise over words? ...
    • Religionsforståelsen i ny rammeplan for barnehagen 

      Hovdelien, Olav (Prismet;Årgang 68, hefte 3, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      I april 2017 fastsatte Kunnskapsdepartementet en ny Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I denne artikkelen undersøkes hvilke føringer som legges til grunn for religions- og livssynsfeltet i den nye ...
    • The belief in outdoor play and learning 

      Tandberg, Cato; Kaarby, Karen Marie Eid (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Norwegian kindergartens traditionally use outdoor environments for play and learning also for the youngest children regardless of the season. This research examines the assumptions and priorities underlying teachers’ work ...
    • Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper 

      Engesnes, Nina; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar for seg barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte applikasjoner på nettbrett: Air Harp, Bloom og Singing Fingers. Seks grupper med 4-6 barn i alderen 5-6 år har deltatt i studien, og teksten bygger på ...
    • Changing Areas, Spaces and Places in Kindergartens for More Playing, Learning and Exploration 

      Fønnebø, Bente; Rolfsen, Christian Nordahl (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      The opportunities for exploration, playing and learning is essential for children in the kindergartens. Urban kindergartens have limited spaces available. This article discusses and analyzes various aspects of the possibility ...
    • Veien hjem i Lisa Aisatos En fisk til Luna 

      Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Alfheim, Ingvild Kristin (Barn;Barn nr. 1 - 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Det norske bildeboklandskapet har overveiende hatt karakterer med vestlig utseende, men det siste tiåret ser vi en tendens til at det er noen eksperimentelle bildebokskapere som utforsker spørsmål om migrasjon, identitet ...
    • Visual dialogue: A drawn conversation about the city of Fez 

      Jamouchi, Samira (Synnyt/Origins. Finnish Studies in Art;2, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      The visual essay with moving images, see the link below to the video “Visual Dialogue Fez”, is an invitation to the viewer to approach the urban experience given by the female participant of this project. She narrates and ...
    • Teaching training in art and craft: Drawing as a performative act. 

      Jamouchi, Samira (Journal of the European Teacher Education Network;Vol. 12, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Drawing is the one of most usual art and craft activity in Norwegian kindergartens. But is drawing as a dynamic, creative process understood and valued by early childhood educators? I use performative drawing to present ...
    • `Hands on`: A design project for a substainable future 

      Dybvik, Jeanette Helleberg; Berg, Lise-Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a contribution to design education for the general public. Primary school teaching students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HIOA) have executed design tasks ...
    • Hva sier reven? Mediedanning med utgangspunkt i en multimodal tekst 

      Karlsson, Eivind (Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale;, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Hva er mediedannelse? Denne artikkelen skal handle om en medietekst, og det er Bård og Vegard Ylvisåkers musikkvideo «The Fox» fra 2013 (Ylvis 2013a). Denne ble lagt ut på Youtube og fikk i løpet av de to første årene ...
    • Special issue: “Darkness matters” 

      Andersen, Camilla Eline; Guttorm, Hanna Ellen; Koro-Ljungberg, Mirka; Löytönen, Teija; Osgood, Jayne; Otterstad, Ann Merete; Rantala, Teija; Rautio, Pauliina; Välimäki, Anita (Reconceptualizing Educational Research Methodology;8 (2) Special Issue, Journal article; Peer reviewed, 2017-10-17)
      This special issue is based on an experimental weekend workshop: “Methodologies of Darkness” held around the darkest time of the year, the end of November, in 2015 in Nokia, Finland. For this event scholars from a variety ...
    • Is cognitive development at three years of age associated with ECEC quality in Norway? 

      Eliassen, Erik; Zachrisson, Henrik Daae; Melhuish, Edward (European Early Childhood Education Research Journal;Volume 26, 2018 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2017-12-19)
      In countries with universal access to early childhood education and care (ECEC), child participation is high across a range of socioeconomic groups. However, ECEC quality is often varying, and many children spend much time ...
    • Forskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018 

      Hovdelien, Olav (Prismet;Årgang 69, hefte 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Barnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment ...
    • Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring 

      Tkachenko, Elena; Fevolden, Benedikte Homme (NOA - Norsk som andrespråk;Nr 1-2 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Denne artikkelen dreier seg om et arbeidsrelatert norskkurs for minoritetsspråklige barnehageansatte som ble gjennomført ved OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) mellom 2012 og 2017. Ut ...