Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5753Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Larsen AK, Slåtten MV. Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning. 2017;14(8):1-18Sammendrag
Første del av probl
emstillingen
omhandler
hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere
anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet.
Problemstillingens andre del tar opp
hva styrerne gjør og kan gjøre for å styrke
barnehagelærernes
fagspråk. Våre funn viser at styrerne
mener at både
flat struktur, likhetskultur og svak kompetanse er sentrale årsaker.
Styrerne
mener de har
en sentral rolle når det
gjelder å ivareta fagspråket gjennom
pedagogisk
ledelse. The first research question discusses
what ECEC directors see as central
causes to
a weak professional
language amongst kindergarten teachers
. The second research question
discusses
what ECEC
-
directors are doing
and can do to
advance
professional language.
The main result is
that ECEC
-
directors
believe that both non
-
hierarchically structure, equality culture and low competence are some of the reasons.
ECEC
-
directors are
concerned that they have a central role to
advance
the professional language through professional management.