Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Larsen AK, Slåtten MV. Jeg er en sånn hverdagspedagog! Barnehagestyreres profesjonelle handlingsrom for å styrke barnehagelæreres anvendelse av fagspråk. Nordisk Barnehageforskning. 2017;14(8):1-18Abstract
Første del av probl
emstillingen
omhandler
hva styrere mener er årsaker til at barnehagelærere
anvender faglige begreper og teori i liten grad i det pedagogiske arbeidet.
Problemstillingens andre del tar opp
hva styrerne gjør og kan gjøre for å styrke
barnehagelærernes
fagspråk. Våre funn viser at styrerne
mener at både
flat struktur, likhetskultur og svak kompetanse er sentrale årsaker.
Styrerne
mener de har
en sentral rolle når det
gjelder å ivareta fagspråket gjennom
pedagogisk
ledelse. The first research question discusses
what ECEC directors see as central
causes to
a weak professional
language amongst kindergarten teachers
. The second research question
discusses
what ECEC
-
directors are doing
and can do to
advance
professional language.
The main result is
that ECEC
-
directors
believe that both non
-
hierarchically structure, equality culture and low competence are some of the reasons.
ECEC
-
directors are
concerned that they have a central role to
advance
the professional language through professional management.