• Anvendelse av Matching-to-Sample prosedyrer i etableringen av akademiske ferdigheter 

      Arntzen, Erik; Lian, Torunn; Halstadtrø, Lill-Beate (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Stimulusekvivalens har vært et sentralt forskningsområde innen atferdsanalyse i over 40 år. Selv om dette forskningsområdet i utgangspunktet rettet søkelyset mot praktiske problemstillinger, har mye av forskningen konsentrert ...
    • Anvendt atferdsanalyse og Gamification 

      Hernes, Magdalena (MALKS;2015, Master thesis, 2015)
      Samfunnet står ofte overfor nye utfordringer relatert til helse og ikke minst smitte. Dette stiller økt krav til fokus på gode rutiner for smittevern og å forhindre smitte innenfor helse- og omsorg. Dette kan gjøres på ...
    • Atferdsmessige studier av demens: Effekten av ulike varianter av matching-to-sample prosedyrer 

      Arntzen, Erik; Steingrimsdottir, Hanna Steinunn; Brogård-Antonsen, Anette (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      To eksperimenter ble gjort med en person med demens for å studere korrekt respondering som en funksjon av økende tidsforsinkelse mellom presentasjon av utvalgsstimulus og sammenligningsstimuli i ulike varianter av delayed ...
    • Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign 

      Eldevik, Sigmund; Løkke, Jon Arne; Haugland, Silje; Tryggestad, Hege; Valmo, Astri; Aarlie, Hege (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie ...
    • Eksperimentelle studier av hukommelse innen kognitiv psykologi og atferdsanalyse 

      Eilifsen, Christoffer; Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Kognitiv psykologi har i større grad enn atferdsanalyse interessert seg for fenomener slik de inngår i dagligdagse språkkategorier. Hukommelse1 er et slikt begrep. I kognitiv hukommelsesforskning benyttes det ofte en ...
    • En multimodal kontekstuell tilnærming til analyse og behandling utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming 

      Strømgren, Børge; Dønnum, Monica Stolen (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming er ofte forstått og behandlet ut i fra enten et atferdsanalytisk eller psykiatrisk perspektiv. Begge tradisjonene er veletablerte, og kan bidra til effektive tiltak. ...
    • En oversikt over atferdsanalytisk bidrag som er knyttet til forbedring av livskvalitet hos personer med demens 

      Steingrimsdottir, Hanna S; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Med økende gjennomsnittsalder i befolkningen blir det flere som får aldersrelaterte sykdommer som demens. Denne gruppe sykdommer kjennetegnes av progredierende begrensninger i individets kognitive fungering. Det vil si at ...
    • Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie 

      Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par. Samlæring har vist seg effektivt i små ...
    • Examination of qualifications required of an EIBI professional 

      Eikeseth, Svein (European Journal of Behavior Analysis, Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Over the past decade or so, there has been an increased, world-wide, demand for professionals trained to competently design, implement, and supervise Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) programs for children ...
    • Funksjonelle analyser: status, utfordringer og veien videre 

      Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article provides an overview of the status and ongoing discussions within the area referred to as functional analyses. In addition, some important future directions are pointed out. Functional analysis has been an ...
    • How should behavior analysis interact effectively with the social sciences 

      Sandaker, Ingunn (Behavior and Social Issues, Peer reviewed; Journal article, 2006)
      ABSTRACT: I would like to discuss some perspectives on scientific approaches traditionally viewed as mutually incompatible or antagonistic. This might be illustrated by e.g. natural scientists’ claim of unambiguous ...
    • Inndeling av atferdsanalysen i subsystemer eller arbeidsområder 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;39(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Atferdsanalyse som fagdisiplin, eller vitenskapelig system, kan inndeles i arbeidsområder eller subsystemer, som bør være gjensidig relaterte og avhengige for å utvikle hele systemet. Subsystemene er konseptuell atferdsanalyse, ...
    • Kort rapport: Måling av sosial validitet i studier publisert i Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse 

      Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Strømgren, Børge (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 1 (Sommer 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Sosial validitet har lenge vært et sentralt evalueringsområde, og kan utgjøre en del av «anvendt» dimensjonen i anvendt atferdsanalyse. Sosial validitet handler om hva folk i omgivelsene synes om tiltaket. Sosial validitet ...
    • Miljøet i atferdsanalyse 

      Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article, 2011)
      I denne nye spalten “Om begreper” analyseres miljøbegrepet. Stimuli utgjør miljøets struktur. Stimuli inngår i klasser på samme måte som responser. Selve begrepet “stimulus” kan få oss til å tenke på avgrensede ting og ...
    • Multimodal Funksjonell Kartlegging: En kontekstuell tilnærming til analyse og behandling av utfordrende atferd 

      Strømgren, Børge (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming forstås og behandles ofte med utgangspunkt i enten et atferdsanalytisk/miljøterapeutisk eller nevrobiologisk/psykiatrisk perspektiv. Selv om begge perspektiver er ...
    • Notasjon av de grunnleggende termene og operasjonene i atferdsanalyse: et pedagogisk virkemiddel 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;37(4), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      De grunnleggende begrepene, termene, operasjonene eller måtene å arrangere miljøbetingelsene på, fremstilles i den atferdsanalytiske litteraturen med ulike forkortelser eller notasjoner. Notasjon med bokstaver og symboler ...
    • Number and controllability of reinforcers as predictors of individual outcome for children with autism receiving early and intensive behavioral intervention: a preliminary study 

      Klintwall, Lars; Eikeseth, Svein (Research in Autism Spectrum Disorders;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Although Early and Intensive Behavioral Intervention (EIBI) is an effective treatment for many children with autism, there is a substantial individual difference in outcome. This study was designed to investigate whether ...
    • Om begreper: Forståelse av Selvet i Atferdsanalyse 

      Løkke, Jon A; Løkke, Gunn E H; Arntzen, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      In dictionaries, the “self” is described as “… a central and unique side to an individual´s personality, characterized by the individual´s organized and lasting experiences of his or her identity.” For behaviorists the ...
    • On recent attempts to rebrand “behavior analysis” as “behavior science” 

      Carr, James E.; Luke, Molli M.; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis (EJOBA);Volume 21, 2020 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-04-25)
      In recent years, behavior analysts have increasingly used the term behavior science to describe the discipline behavior analysis. These “rebranding” efforts have not been concentrated in any particular domain of behavior ...
    • Sentrale variabler i forståelsen av spilleavhengighet 

      Revheim, Kari; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;39(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Spilleavhengighet er et sterkt voksende fenomen. Det gjør at behovet for å forstå forhold som påvirker spilleavhengighet er viktig. I denne artikkelen diskuteres det atferdsanalytiske perspektivet i forståelsen av ...