Notasjon av de grunnleggende termene og operasjonene i atferdsanalyse: et pedagogisk virkemiddel
Original version
Løkke, J.A., Arntzen, E. & Løkke, G.E.H. Notasjon av de grunnleggende termene og operasjonene i atferdsanalyse: et pedagogisk virkemiddel. Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 37(4), 163-170Abstract
De grunnleggende begrepene, termene, operasjonene eller måtene å arrangere miljøbetingelsene på, fremstilles i den atferdsanalytiske litteraturen med ulike forkortelser eller notasjoner. Notasjon med bokstaver og symboler er vanlig i naturvitenskapene - som atferdsanalyse tilhører. Hensikten med systematisk notasjon er å fremstille variabler, operasjoner og prosesser på en effektiv og entydig måte. Notasjonen i atferdsanalyse kan benyttes som ett av flere pedagogisk virkemiddel for å forklare tre-, fire- og femtermskontingensene og operasjonene. Notasjonssystemet vi presenterer baserer seg på et system av Mechner som i noen grad har vært benyttet i litteraturen. Vi har utviklet og utvidet notasjonssystemet med henblikk på å forklare operasjoner som negativ forsterkning, negativ straff, ekstinksjon og andre operasjoner som ofte blir misforstått. Det er ønskelig med en empirisk testing av notasjonssystemet for å avgjøre om notasjon fører til mer effektiv opplæring i atferdsanalyse