Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6929Utgivelsesdato
2018-12-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Kristoffersen A. Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling. 2018 http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.3058Sammendrag
Trafikklærerstudentene følger en læringsmodell der de er to dager ute i praksis og tre dager på universitetet gjennom hele studiet. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot trafikklærerstudentenes læringsutbytte gjennom denne læringsmodellen. Jeg observerte studentenes undervisning i bil og klasserom og gjennomførte fokusgruppeintervjuer av studenter og praksisveiledere i to ulike semestre, for å finne ut hvilke sider av læringsmodellen som bidro til å gjøre studentene godt forberedt til yrket, og hvilke sider som ga større utfordringer enn ønsket. Meningsinnholdet i kyndighetsbegrepet sto sentralt i undersøkelsen (Inglar, 2015)
Problemstillingen er: På hvilken måte kan en læringsmodell som i hovedsak har lik fordeling mellom læring i klasserommet og læring på arbeidsplassen framskaffe trafikklærere som er godt forberedt på yrkeslivet?
Undersøkelsen viste blant annet at når studentene fikk undervise reelle kjøreelever ved reelle trafikkskoler, fikk de et godt innblikk i hverdagen til yrkesutøverne, samtidig som de fikk god undervisningserfaring med kjøreelever med ulike forutsetninger, og erfaring med mange ulike trafikale utfordringer. På den annen side sto ofte den økonomiske faktor i veien for en tett og god oppfølging av studentene, fordi praksisveilederne i en del tilfeller var mer fokusert på å gjennomføre egne undervisningstimer framfor å følge opp studentene. Mange små enheter medførte i tillegg noen ulikheter i kvaliteten på oppfølgingen av studentene, og avstanden mellom teori- og praksisfeltet kunne også være en utfordring.
Hensikten med undersøkelsen var å rette oppmerksomheten mot utfordrende faktorer ved vår duale læringsmodell. Dette vil deretter legge grunnlaget for videre utvikling av trafikklærerstudiet i den hensikt å gjøre kvaliteten på studiet enda bedre. Since 2012 Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA), now Oslo Met – Oslo Metropolitan University, has been offering a two-year program for driving instructor students. The principle in our dual learning model is that students practice as much as possible in authentic driving schools, and also get their theoretical input at the university each week.
Tron Inglar (2015) claims that teachers need a high level of proficiency to be able to perform their profession with high standards. Stephen Billett (2008) leans on Joseph Raelin and claims that workplace learning experiences offer an effective means for maintaining skill currency across working lives as well as meeting specific enterprise skill needs.
My project seeks to examine how the organization of our learning model might contribute to the education of driving instructors who are well prepared to enter the profession. In order to address this, I have conducted observations of the students’ teaching practice, and conducted group interviews with the students and their supervisors.
Findings show that workplace learning at an authentic driving school make the students appear more effective and confident in themselves before they start their careers as driving instructors. The findings also identify how the students provide good learning experiences for the pupils. Some challenges in our learning model were also discovered.