Betydningen av motivasjon for lederes utbytte av lederutviklingsprogram
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6856Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er motivasjonen til ledere som deltar på lederutviklingsprogram. Det er et stort
fokus på utvikling av ledere, og med store kostnader knyttet til lederutvikling er det viktig å forske på hva
som motiverer ledere til å delta på lederutviklingsprogram. Det er gjort mye forskning på ledelse med fokus
på større grupper, og ikke den enkelte leder. Målet med studie er å få mer forståelse, og kunnskap om
hvilken betydning motivasjon har for utbytte av lederutviklingsprogram.
Problemstillingen for denne studien, «Hvordan påvirker motivasjon lederes utbytte av
lederutviklingsprogram?» er undersøkt gjennom kvalitativ forskningsmetode. Jeg har benyttet en statlig
virksomhet som case, og innhentet datamaterialet gjennom intervjuer med utvalgte mellomledere i
virksomheten. For å undersøke problemstillingen er selvbestemmelsesteorien og motivasjon til å lede
benyttet. Det er også sett generelt på ledelse og lederutviklingsprogrammer.
Resultatene tyder på at det er en sammenheng mellom lederes motivasjon og utbytte av
lederutviklingsprogram. For å få utbytte av lederutviklingsprogram mener respondentene at motivasjon er
nødvendig. I tillegg vil lederstøtte ha betydning for motivasjon og deltakelse. Videre viser funn at
selvbestemmelsesteorien er viktig for utbytte av lederutviklingsprogram. Det er avgjørende at ledere får
dekket tre grunnleggende psykologiske behov, autonomi, kompetanse og tilhørighet, for å oppnå autonom
motivasjon. Det fremkommer at amotivasjon, eller kontrollert motivasjon, vil ha negativ innvirkning på
innsats og deres deltakelse. Disse to formene for motivasjon vil ikke gi utbytte av lederutviklingsprogram.
Siden lederegenskaper kan endre seg med tiden er det viktig at ledere kontinuerlig utvikler seg. Ledere som
har en motivasjon til å lede vil søke utfordringer for å oppnå forventningene knyttet til lederrollen. Funn tyder
på at motivasjon til å lede påvirker utbytte av lederutviklingsprogram. The theme of this study is leaders motivation who participate in leader development programs. There is a lot
of focus on development of leaders, and with high costs associated with these programs it is important to
research what motivates leaders to participate in leader development programs. A lot of research has been
done on leadership with the focus on larger groups, and not the individual leader. The aim of the study is to
gain more understanding and knowledge on the importance of motivation for the outcome of leader
development programs.
The research problem of this study, "How does leaders motivation affect the outcome of leader development
program?" has been researched through qualitative research methodology. I have used a case from public
sector as a case study and obtained the data through interviews with leaders. To investigate the research
problem, self-determination theory and motivation to lead are used. Other theories in this study are theory on
leaders and leader development programs.
The results indicate a correlation between leader motivation and the outcome from leader development
program. To gain benefit of leader development programs, the respondents believe that motivation is
necessary. In addition, leader support will have an impact on motivation and participation. Furthermore,
findings show that self-determination theory is important for the outcome of leader development programs. It
is crucial that leaders get the three basic psychological needs fulfilled, autonomy, competence and
belonging, to achieve autonomous motivation. It appears that amotivation or controlled motivation will have
a negative affect on their efforts and participation. These two forms of motivation will not give any outcome
from leader development programs.
Since leader skills can change over time, it is important that leaders are constantly developing. Leaders who
have a motivation to lead will seek challenges to achieve the expectations associated with the leadership
role. Finding suggests that motivation to lead affect the outcome of leader development programs.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse