Browsing HV - Master i Atferdsvitenskap by Issue Date
Now showing items 21-40 of 274
-
Within-Subject Design in Reading Fluency Research = Bruk av N=1 design i leseflyt forskning: artikkel 1
(MALKS;2011, Master thesis, 2011)Fluency has become a popular topic in educational research in the last years. The reading fluency literature consists of many publications from both traditional educational research and from the practice of precision ... -
En gjennomgang av tradisjonelle - og atferdsanalytiske prosedyrer for leseopplæring (artikkel 1)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Internasjonale undersøkelser som PISA og PIRLS viser at norske elever ikke holder et tilfredsstillende nivå i lesing i forhold til land det er naturlig å sammenligne med. I USA er krav om evidensbaserte metoder implementert ... -
Speed and accuracy in fluency and equivalence
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Speed and accuracy are the two main themes of the current thesis. Article 1 presents the conceptual, historical and empirical basis of behavioral fluency, how speed and accuracy are involved in fluency-based training and ... -
Seleksjon i systemer – en studie av bosetting og behandling av bostedløse rusmisbrukere
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Homeless drugabusers are part of a system. These clients are characterized by low functioning on many levels. After making contact with socialservice, these clients are forwarded to either their own apartment, shelter, or ... -
Kvinner til begjær eller besvær. Kvinnelige styremedlemmer i et nettverksperspektiv - artikkel I
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunn: Med virkning fra 1. januar 2006 ble det inntatt nye krav i Lov om Allmennaksjeselskaper av 13 juni 1997 som skulle sikre representasjon av begge kjønn i styrene i norske allmennaksjeselskaper. Selskapene fikk ... -
Gjennomgang av evidensbasert leseopplæring med vekt på en atferdsanalytisk tilnærming, presisjonsopplæring ( artikkel 1)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Det er behov for økt kunnskap om lese- og skrivevansker, og hvilke tiltak som er mest effektive for å fremme tidlig leseutvikling. Norske elever er svake lesere sammenlignet med elever i våre naboland, viser internasjonale ... -
Some issues in memory research within behavior analysis
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)The purpose of Article 1 is to introduce some of the major theoretical contribution of cognitive psychology concerning short-term or working memory. The role of neuroscientific research of enhancing our understanding of ... -
Stimulus equivalence and supplemental measures on equivalence relations
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)The present article introduces stimulus equivalence research as an experimental analysis on how previously unrelated stimuli can generate a specific pattern of responding without being directly taught. Murray Sidman and ... -
Etablering av kontinuerlige repertoar
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Et kontinuerlig repertoar innebærer atferdsformer som endres langs en dimensjon som en funksjon av endringer langs en stimulusdimensjon. Det er antatt at slike repertoar etableres og utvides til utrente punkter etter ... -
En multimodal kontekstuell tilnærming til utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming - artikkel I
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)Utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming er ofte forstått og behandlet ut i fra enten en atferdsanalytisk eller psykiatrisk tilnærming. Begge tradisjonene er veletablert, og kan bidra til effektive tiltak. ... -
Empirisk validert behandling. (Artikkel 1) Er rate en kontrollerende variabel for bevaring av ferdigheter? (Artikkel 2)
(MALKS;2012, Master thesis, 2012)På 90-tallet satt Task Force rapportene for alvor empirisk validert behandling på dagsorden. Divisjon 12 i den amerikanske psykologforeningen ble etablert med formål om å promotere og spre effektiv behandling. Tross ... -
Behandlingseffekt av multisystemisk terapi (MST)
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Working in Child Welfare with treatment programs, I am repeatedly confronted with the question about if and how the program works, and how to tell. Not many programs are well documented scientifically and there is a short ... -
Complexity in concept formation
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Researches in behavior analysis have studied concept formation and symbolic behavior, especially within stimulus equivalence. This research has shown that novel responding of untrained relations can emerge, following ... -
Utviklingshemming, aldring og defekter i forsterkningskontingensen, artikkel 1. Evaluering av to indirekte preferansekartleggingsverktøy for bruk i omsorgsarbeid hos eldre personer med omfattende utviklingshemning, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Antall personer med omfattende utviklingshemning som blir eldre øker og omsorgstilbudet bør tilpasses i takt med aldring. Nyere forskning tyder på at biologisk aldring kan føre til defekter i forsterkningskontingensen. ... -
Autism and education in mainstream school settings (article 1). Behavioral intervention for children with autism in mainstream school setting ( article 2)
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Traditionally most children with autism have attended special schools. In many countries this changed in the 1990s. Many children with autism where instead enrolled in their local mainstream school, with varying degree ... -
Semantic priming and stimulus equivalence, article 1. Effect of pre-training with rapid responding on formation of equivalence classes, article 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Article 1: Semantic priming and stimulus equivalence are research areas that study relations between stimuli. Semantic priming researchers are interested in the reaction time between a prime and a following target. The ... -
Sosiale historier i et atferdsanalytiske tiltaksrepertoar eksemplifisert med en multippel basislinjedesign for øking av sosiale ferdigheter hos en elev med autisme
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Social storiesTM is an intervention package aimed at improving a wide range of skills associated with social adaption in children and adolescents with Autism Spectrum Disorders (ASD). Gray, the founder of Social storiesTM, ... -
On the role of concept formation
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Within behavior analysis the main focus has been on the functional variables affecting concept formation, which have been widely studied within stimulus equivalence. Cognitive psychology has on the other hand been more ... -
Repetert lesing som metode for å øke flyt og forståelse: en gjennomgang av teorier og studier, artikkel 1. Repetert lesing som metode for å forbedre leseflyt for voksne innvandrere: En empirisk studie, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)Repeated reading is a method which has been well documented, and has been used for years in teaching children to read. It is not a learning to read method, but a supplement to learning to read. The background for this ... -
Lesing og presisjonsopplæring, artikkel 1. Etablering av leseferdigheter ved bruk av presisjonsopplæringsverktøyet Tempolex, artikkel 2
(MALKS;2013, Master thesis, 2013)For å mestre lesing er man avhengig av at den tekstuelle atferden frembringes med flyt. Flyt kan være en viktig forutsetning for å forstå det som leses. Artikkel 1 fremhever presisjonsopplæring som et nyttig system i ...