LUI - Master i Yrkespedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 141-160 av 292
-
Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Profitt eller danning? En studie om spenningsforholdet mellom fagutdanning og internopplæring varehandelsbransjen: Denne studien omhandler internopplæringen i varehandelen og fagopplæringen på service og samferdsel. ... -
Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ... -
Utdanningsvalg
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Utdanningsvalg – Educational choices Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet ... -
Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: mellom utfordringer og muligheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Masteroppgaven Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: Mellom utfordringer og muligheter er en casestudie av hvordan vi i Fagskolen i Østfold har vi arbeidet med utvikling av studieplaner. Med bakgrunn i de spenninger som ... -
Mesterlære i demokratiet - yrkesforankring og rekruttering gjennom motivasjon og mestring
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler ikke alene om mesterlære. Den erkjenner at all læring i Norge skjer innenfor demokratiske rammer Her benyttes velkjente begreper som er bygget på anerkjennelse og forståelse innenfor akademia ... -
Helsefagarbeider og fagprøven: i hvilke grad gir fagprøven kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i helsearbeiderfaget?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med rapporten var å øke forståelsen for fagprøven i helsearbeiderfaget. Helsearbeiderfaget er et nytt fag ved innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 og er således i en dannelsesprosess. Intensjonen med Kunnskapsløftet ... -
Omvendt undervisning på verkstedet - et aksjonsforskningsprosjekt i automasjonsfaget på vg1 elektro
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Vi har i dette prosjektet prøvd ut omvendt undervisning i en vg1 el-energi klasse i faget automasjon. Undervisnings metoden omvendt undervisning har som formål å flytte teori undervisningen fra fellestiden i klasserommet ... -
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ... -
Internasjonalisering som en del av utdanninga på yrkesfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Målet med denne undersøkelsen har vært å se nærmere på og konkretisere, de erfaringene som både elever og lærere har fått ved å delta på internasjonaliseringsprosjekt innen yrkesfag ved Nord-Gudbrandsdal vidaregåande ... -
Oppfølging av lærlinger
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette forskningsprosjektet dokumenterer hvordan et utvalg tømrerlærlinger opplever oppfølgingen i bedrift. Prosjektet inneholder opplevelser og uttalelser fra hverdagen til tømrerlærlingene. Jeg ønsket på forhånd av dette ... -
Ja takk begge deler - ikke enten eller. En oppgave om fagutdanning og yrkesidentitet
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det er et økende behov for fagarbeidere i helse- og oppvekstsektoren i samfunnet men det er relativt få elever som velger å fullføre en påbegynt fagutdanning innen Helse- og oppvekstfaget. Hvilket forhold er det mellom hva ... -
Hvordan organisere kortere, jobbrelatert opplæring i renhold slik at elever får kompetanse til arbeidslivet?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette aksjonsforsknings prosjektet er foretatt på Bygg og Anleggslinjen, Vg1, og omhandler utvikling, gjennomføring og evaluering av et renholdskurs. Målet er at elever med rett på spesialundervisning skal få jobb. Disse ... -
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
(MAYP;2016, Peer reviewed; Master thesis, 2016)Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens ... -
Elevers syn på faget utdanningsvalg
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Vi er i en tid der det stort behov for personer med yrkeskompetanse i Norge, og det er derfor viktig å rekruttere elever til yrkesfaglige utdanningsprogram. Som faglærer på et yrkesfaglig utdanningsprogram, ønsket jeg å ... -
Sosiale ferdigheter: hvordan kan kontaktlærere og elever arbeide med sosiale ferdigheter i grunnskolen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This thesis is based upon our experience as contact teachers in elementary school. We register that an increasing number of pupils experience major challenges concerning the ability of cooperation being a part of a social ... -
Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale kompetanse, og hvordan vil læringsmiljøet bli påvirket i prosessen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Det ble gjennomført skoleåret 2013/2014. Problemstillingen er: Hvordan kan elevmedvirkning og tydelig klasseledelse bidra til å utvikle elevenes sosiale ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan gjennomføre utdanningsprogrammet Vg1 Bygg og anleggsteknikk slik at opplæringen blir relevant og meningsfylt for elevene med tanke på valg av fremtidig yrke?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om å legge til rette for en meningsfull og relevant utdanning på Vg1 Bygg- og anleggsteknikk. Vi har hatt som hensikt å gjennomføre undervisningen slik at elevene skal få et godt grunnlag til ... -
Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk, omhandler et utviklingsarbeid for oppstart og gjennomføring av undervisning på alternativ vg3 i skole. Studietilbudet gjelder for elever som ikke har fått ... -
Et gjensidig utviklende praksisfellesskap: erfaringene elevene og representantene fra bedriftene har med gjennomføringen av TAF-ordningen
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)TAF-ordningen er en prøveordning der elevene får opplæring i både skole og bedrift over fire år. Elevene oppnår fagkompetanse i form av fag- eller svennebrev i tillegg til studiekompetanse med fordypning i realfag. For ...