LUI - Master i Yrkespedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 121-140 av 292
-
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Skoleutvikling - kompetanseheving og endring. Et pedagogisk skoleutviklingsprosjekt vurdert i lys av yrkesfaglærerens kompetansebehov
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Skoleutvikling står i fokus i denne masteravhandlingen. Et av regjeringens satsningsområder for å heve kompetansen i skolene er trekantsamarbeidet mellom skoler, skoleeier og forskningsmiljø. Skoleutviklingsprosjekter ... -
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
På Alert’n - kompetanse- og organisasjonsutvikling i kommunehelsetjenesten
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Studiens bakgrunn og hensikt: Den primære hensikt er å undersøke om kommunehelsetjenestens hjemmesykepleie er en arena for kompetanse- og organisasjonsutvikling hos personalet gjennom ulike deltagelser. Hensikten er å ... -
Teknologien som støtte for undervisning - pedagogisk mangfold og digitale ferdigheter for fremtiden
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette forskningsprosjektet er å rette fokus mot utvikling av læreres digitale kompetanse. Forsknings og utviklingsprosjektet er gjennomført på egen skole og basert på hermeneutiske prinsipper. Prosjektet dokumenterer ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ... -
Sammen i arbeidspraksis.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette prosjektet har vært å se nærmere på betydningen av tett oppfølging fra faglærer i arbeidspraksis for elevene ved Helse- og oppvekstfag. Jeg ønsker å se på og konkretisere erfaringer fra elever, faglærere ... -
Læring for livet- vurdering og veiledning i trafikkopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)”Hvordan kan vurdering i praksis brukes systematisk slik at det bidrar til å heve elevens prestasjon og læringsutbytte?” Bakgrunn for utviklingsprosjektet var elevenes behov for utvikling av underveisvurdering i praksis ... -
Using learning exhibitions in teaching learning of food production: An Action Research project aimed at improving quality of graduates through skills development at the Hotel and Tourism training Institute Jinja, Uganda.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Hotel industry in Uganda had lost trust in our graduates because of their incompetence and low skills as compared to what the industry want. The purpose of this study was to improve skills development among learners of ... -
Improving the process of teaching and learning through learning groups
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The purpose of this study was to find means of Working with students of Kyambogo University to improve the teaching and learning process through learning groups. The researcher seeks to tackle the problem of unemployment ... -
Unconventional material practice in art education at Kyambogo University: Encouraging student teachers to embrace innovative approaches towards studio practice
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out under a purpose; to carry out studio experimentation with selected unconventional media from environment to create designs and positively empower learners towards innovative studio practice. It ... -
Vi vet, vi kan, vi vil! TAF-løpet innen helse- og oppvekstfag sett fra et elevperspektiv.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det finnes enkelte løp i videregående skole som er såkalte forsøksløp, og TAF-løpet er ett av disse. TAF står for "teknisk allmennfag" og er en betegnelse som er blitt hengende ved som et begrep. Det rette formelle navnet ... -
Prosjekt til fordypning - en verden av utviklingsmuligheter: Et forskningsarbeid for å videreutvikle faget Prosjekt til fordypning
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bakgrunnen for dette prosjektet var at Kunnskapsløftet og innføringen av faget Prosjekt til fordypning var ti år tilbake i tid, og det var behov for evaluering av faget. Hensikten med undersøkelsen var å se nærmere på ... -
Developing teaching aids to improve the training delivery skills of vocational student teachers
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)A good teacher is measured by the ability to use multiple teaching methods and mediums to convey the same information. Development of teaching aids gives the teacher the opportunity to prepare good content, set appropriate ... -
Hvordan opplever elevene opplæringen i faget Automatiseringssystemer: En kvalitativ undersøkelse i et yrkespedagogisk arbeid som tar utgangspunkt i praktiske helheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Som lærer i over tjue år har jeg sett at det har blitt mer og mer krevende å være både lærer og elev. Kravet om dokumentasjon og vurderinger tar mye av tiden til lærere. Kan dette bety at elevene trenger å bli mer bevisste ... -
Project based learning as a teaching method at the Uganda hotel and tourism training institute
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The study was carried out at Uganda Hotel and Tourism Training Institute (UHTTI) and it focused on using Project Based Learning (PBL) as a teaching method. The purpose of the study was to improve my practice as a vocational ... -
Making children-inspired playgrounds everywhere: A case study of the creation of the playground using recycled materials at Kampala School for Physically Handicapped, Uganda
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Fred Rogers said that: Play gives children to practice what they are learning As an art educator and playground artist, I believe all children deserve safe places to place and learn. It might seem like play is free in ... -
Improving teaching and learning process of pastry and bakery using learner centered approaches
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)The main purpose of the study was to improve the teaching and learning process of pastry and bakery. The traditional lecture method had dominated it and therefore students had little involvement in the teaching and learning ...