Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på emneord "Opplæring"
Viser treff 1-15 av 15
-
Et aksjonsforskningsprosjekt om å legge til rette for en yrkesopplæring på vg1 design og håndverk for elever med ulike læreforutsetninger.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever som starter på yrkesfag i dag, har ulike læreforutsetninger. For en del elever kan det være utfordrende og fullføre en yrkesutdannelse. Det er ulike årsaker til at man ikke fullfører, men noe av det som peker seg ... -
Faglig og sosial kompetanse, likeverdige kvaliteter i TIP-opplæringen. En kvalitativ undersøkelse om fag- og yrkesopplæringens kvalitetssikringssystem
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Masteroppgaven er resultat av et studie i yrkespedagogikk som gjennom kvalitative intervjuer med informanter fra fylkeskommune, opplæringskontor, lærebedrift og en prøvenemd, og analyser av disse intervjuene se på hva som ... -
Frå samaritt til fagarbeider: korleis har opplæringa til helsefagarbeidaren endra seg frå 1950 - 2012?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)For å svare på problemstillinga har studiet som hovudsak retta seg imot utvalte kategoriar der eg valte å intervjue åtte damer ifrå ulike tiår Det var to samarittar, ei ifrå 1950 og ei frå 1960. Fem Hjelpepleiarar ifrå ... -
Helhetlig og praksisnær opplæring: hvordan kan det tilrettelegges for en helhetlig og praksisnær opplæring i hudpleiefaget, som utvikler grunnleggende yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2011)Helhetlig og praksisnær opplæring er oppgavens tema. Oppgaven har som mål å få en bedre forståelse for hvordan kompetansemålene i læreplanen kan sees i en sammenheng og der dette kan resultere i en helhetlig og praksisnær ... -
Hvordan dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt.
(MAYP;2016, Peer reviewed; Master thesis, 2016)Masteroppgaven handler om hvordan en skal dokumentere kvinnelige innsattes opplæring og arbeidspraksis ved arbeidsdriften i Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt for å styrke de innsattes hverdag etter løslatelse. I dagens ... -
Hvordan kan Transportbransjens opplæringskontor legge til rette for opplæring slik at det har relevans for yrkessjåførens daglige arbeid?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)This master degree work is an action research project. The chosen way of presenting the problem is: How can the transport agency`s training office provide job training with relevance to the professional drivers` daily ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Møbelsnekkerfaget og egenart: Faget i utdanningsstrukturen.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Møbelsnekkerfaget er et tradisjonelt håndverksfag som leverer unika møbler og innredning til et selektivt marked, og samtidig kulturbærer for immateriell kunnskap, på flere nivåer. Med sin tradisjonelle håndverksform er ... -
Omsorg som yrkeskunnskap : med fokus på elevenes etiske bevissthet : Hvordan kan elevenes fortellinger fremme deres dannelsesreise mot en etisk bevisst yrkeskunnskap?
(Master thesis, 2009)Tema for denne oppgaven er helsefagarbeideren som har omsorg som yrkeskunnskap, og oppgaven fokuserer på den opplæringen elevene møter i løpet av deres to første år i den videregående skole. Jeg har i denne oppgaven valgt ... -
Organisasjonslæring som deltakelse i praksis - et aksjonsforskningsprosjekt i skolen som organisasjon
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Organisasjonslæring som deltakelse i praksis er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført ved en videregående skole med yrkesfaglige utdanningsprogram. Bakgrunn for studien henger sammen med behovet for å samordne innsatsen ... -
Prosjekt til fordypning: hvordan kan elever medvirke i tilrettelegging av prosjekt til fordypning slik at det blir relevant i forhold til elevenes yrkesvalg
(Master thesis, 2010)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Design og håndverk (heretter forkortes til DH) i den videregående skole i Rogaland fylkeskommune. Aksjonsgruppen var lærere på Vg1 DH/teamet, elever på Vg1 DH og ... -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Samtidig elev og lærling? Et aksjonsforskningsprosjekt om muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom skole og arbeidsliv gjennom et fireårig utdanningsløp i Helsefag
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Utfordringer knyttet til relevans i den ordinære tilbudsstrukturen samtidig med endring i elevgrunnlaget ved Helse- og oppvekstfag i videregående skole har gitt utfordringer i forhold til motivasjon, frafall og rekruttering ... -
Teknologiske arbeidsprosesser inn i grunnskolen, Lego RoboLab som pedagogisk verktøy
(MAYP;2007, Master thesis, 2007)Denne oppgaven dreier seg om å legge til rette for læringsverktøyet Lego RoboLab i grunnskolens opplæring innen teknologi, og undersøke om læringsverktøyet passer inn i lærernes arbeid med opplæring. Denne oppgaven har ...