Blar i LUI - Master i Yrkespedagogikk på forfatter "Schwencke, Eva"
-
Entreprenørskapskrefter i mediefag: En kvalitativ studie som dreier seg om lærer- og elevopplevelser rundt entreprenørskap i praksis i videregående skole
Lund, Siri; Berg, Thomas (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven «Entreprenørskapskrefter i mediefag på VGS» er en kvalitativ studie der vi undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning i mediefag i videregående skole. ... -
Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: mellom utfordringer og muligheter
Hvidsten, Blanca Estela Brana de (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Masteroppgaven Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: Mellom utfordringer og muligheter er en casestudie av hvordan vi i Fagskolen i Østfold har vi arbeidet med utvikling av studieplaner. Med bakgrunn i de spenninger som ... -
Fra monolog til dialog: Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med guidene på Freia
Seppola, Tone (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt på min arbeidsplass Freialand med mål om å skape en tettere dialog. Problemstillingen er ”Hvordan kan vi forbedre kvaliteten på guidingen gjennom en tettere dialog?” Jeg ... -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
Wilesvik, Heidi Karin (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav?
Sjaatil, Frøydis (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunn for denne masteroppgaven er manglende søkning til yrkesfag. Stadig flere unge velger en akademisk utdanning. Norge er blitt et land med mangel på håndverkere. Som lærer på Vg2-frisør, har jeg i denne oppgaven tatt ... -
På Alert’n - kompetanse- og organisasjonsutvikling i kommunehelsetjenesten
Korgerud, May Brith Bentzen (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Studiens bakgrunn og hensikt: Den primære hensikt er å undersøke om kommunehelsetjenestens hjemmesykepleie er en arena for kompetanse- og organisasjonsutvikling hos personalet gjennom ulike deltagelser. Hensikten er å ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
Stenholm, Britha (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
Kittelsrud, Tove (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Teknologien som støtte for undervisning - pedagogisk mangfold og digitale ferdigheter for fremtiden
Myhre, Lars Inge (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette forskningsprosjektet er å rette fokus mot utvikling av læreres digitale kompetanse. Forsknings og utviklingsprosjektet er gjennomført på egen skole og basert på hermeneutiske prinsipper. Prosjektet dokumenterer ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
Granborg, Øyvind (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
Alfsen, Marianne (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer ...