• Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det? 

      Trægde, Lars Waldemar; Tveit, Kristi Marie (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ...
    • Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag 

      Sogn, Erik (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ...
    • Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring klasse B: del 1 og 2 

      Merli, Marianne (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      «Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring klasse B» et forsknings- og utviklingsarbeid som resulterte i manuset «Ledsagerveiledning for privat øvelseskjøring». Ledsagerveiledningen ble til etter et ønske fra elever ved ...
    • Læring av fagbegrep 

      Myhre, Karin Gjøringbø (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Rapporten omhandler læring av begreper og hvordan lærer kan legge til rette for slik læring i kost- og ernæringsfaget. Det rapporteres fra mindre undersøkelser for å gi elever erfaring i bruk av tankekart og læringsstrategier. ...
    • Læringsglede i bygg og anleggsfaget 

      Falao, Lars Einar (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ...
    • Lærlingen som drivkraft i læringsarbeidet 

      Djupvik, Tage (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Innen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk ...
    • Lærlingordningen i offentlig sektor, og rekruttering av lærlinger til helsearbeiderfaget 

      Stensrud, Gro-Hege (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Rapporten dokumenterer undersøkelser knyttet til behovet for rekruttering av helsefagarbeidere, og inntak av lærlinger i offentlig sektor. Masterprosjektet er basert på analyser av data fra en spørreundersøkelse, to ...
    • Med hjerte for det individuelle : Å undervise både med hodet og hjertet sett i et humanistisk, pedagogisk perspektiv for å forebygge frafall i den videregående skolen. 

      Melby, Ane (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)
      Frafallsproblematikken har økt i den videregående skole de senere årene. Det har vært mye snakk om hvordan dette kan bedres og lærere har fått mye oppmerksomhet i denne debatten. I mitt utviklingsprosjekt ønsket jeg å se ...
    • Menneskeartens evolverte forutsetninger for læring 

      Ryan, Inge (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Oppgavens problemstilling dreier seg om og på hvilken måte og i hvor stor grad evolusjonen og våre medfødte egenskaper har betydning for menneskenes forutsetninger og evne til læring. Oppvekst, oppdragelse, læring og ...
    • Organisering av pedagogisk praksis: Et studie om pedagogisk praksis ved yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk 

      Olstad, Hanne Berg (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Denne rapporten dokumenterer en undersøkelse av den pedagogiske praksis ved Yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk. I tillegg utdyper/belyser rapporten behovet for breddekompetanse for lærere som underviser ved vg1 ...
    • På vei mot en lærende organisasjon 

      Skibrek, Anne Line Heen (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Skolen er en organisasjon med lange tradisjoner. Etter innføringen av Kunnskapsløftet har skolen som en lærende organisasjon, blitt et aktuelt team. I en tid der skolen styres av mål, må veien fra mål til resultat kontinuerlig ...
    • Pedagogical and digital tool for the tertiary level: the learning eportfolio 

      Sánchez, Andrea Ximena Castaño (ERMUN;2009, Master thesis, 2009)
      This is a descriptive study about electronic portfolio and its utilisation in Higher Education. It presents and reflects upon the conceptual framework, purposes and benefits of e-portfolios and analyses the different ...
    • Praktiske opplegg og yrkesretting på Service og samferdsel - en relevant og meningsfull skolehverdag 

      Holm, Mette; Holst-Larsen, Ragnvald (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)
      Vår Problemstilling er hvordan legge til rette på Service og samferdsel for at elevene skal oppleve undervisningen som relevant og meningsfylt? Vi har hatt fokus på praktiske oppgaver og ungdomsbedrift, gjennomføring av ...
    • Profesjonell kompetanse i ungdomscoaching 

      Røise, Petra Hoogenboezem (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Denne oppgaven handler om hvilken profesjonell kompetanse som anvendes ved coaching av ungdom. Første delen av oppgaven gir et teoretisk perspektiv på coaching og sammenligner det med rådgiving og veiledning. I tillegg ser ...
    • Relevans i fag- og yrkesopplæringen 

      Johnsrud, Glenn (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      ‘’Hvordan opplever elevene relevans i opplæringen gjennom differensierte oppgaver?’’ Programområdet Bygg- og Anleggsteknikk inneholder nå totalt 22 ulike fag som hver for seg leder frem til fag- eller svennebrev. For ...
    • Research on professional practice: internationalization of university campuses and its formative impact on the development of intercultural competences among professionals 

      Wisniewska, Lidia Maria (ERMUN;2011, Master thesis, 2011)
      Recently, internationalization is high on the agendas of national governments, international bodies and institutions of higher education. Huge economic and human resources are involved in internationalization efforts, ...
    • Rompa heeer: tømmerfløting et utdødd yrke 

      Steffensen, Jan (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Oppgaven Rompa heeer er en studie om hvilke arbeidsoppgaver tømmerfløtingen bestod av, og hvordan fløterne lærte yrke i Nordmarksvasdraget i Oslomarka, og i Trysil-Klarälven med tverrelver i Hedemark. Rompa heeer er ...
    • Samarbeid hjem - skole 

      Hammervold, Peter (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Den videregående yrkesfaglige utdanningen i Norge, har i mange år hatt en utfordring i forhold til frafall i opplæringen. Samtidig vet vi at ungdom uten fullført utdanning, ikke har de samme muligheter for å lykkes i ...
    • Sammen med andre kan jeg se framover: Forsøk med gruppeveiledning for å forebygge frafall i videregående skole 

      Seville, Clare (MAYP;2012, Master thesis, 2012)
      Denne oppgaven dokumenterer et forskningsprosjekt med gruppeveiledning blant elever på påbygging til generell studiekompetanse ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan bruke gruppeveiledning som verktøy for ...
    • Skolemedisin mot praksissjokk: veiledning av nyutdannede lærere 

      Watz, Siw Helen (MAYP;2013, Master thesis, 2013)
      Aksjonsforskning er gjennomført ved en videregående skole som har satt fokus på veiledning av nyutdannede lærere. Problemstillingen er: Hvordan utvikle et tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved egen skole? Jeg har ...