Organisering av pedagogisk praksis: Et studie om pedagogisk praksis ved yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk
Abstract
Denne rapporten dokumenterer en undersøkelse av den pedagogiske praksis ved Yrkesfaglærerutdanningen i design og håndverk. I tillegg utdyper/belyser rapporten behovet for breddekompetanse for lærere som underviser ved vg1 design og håndverk. En lærers arbeidsoppgaver er sammensatte, og som yrkesfaglærer utøver man to profesjoner. I tillegg til å utøve lærerrollen må man ha praksis fra yrkesutøvelsen innen håndverksfag. Etter innføringen av kunnskapsløftet har mange vg1 utdanningsløp blitt brede. Som lærer på vg1 må man ha kunnskap om eget håndverk i tillegg til å ha kjennskap til en rekke andre fag. Studentene ved YFL-DH har sine pedagogiske praksiser på samme tidspunkt hvert studieår. På lik linje som en håndverker er læreryrket i mange situasjoner et praktisk yrke. Gjennom de praktiske erfaringene studentene gjør seg i de pedagogiske praksisene skal de lære å tilrettelegge for individuelle læreprosesser for den enkelte elev. På vg1DH kan dette by på utfordringer fordi utdanningen leder til 47 forskjellige håndverksfag. Selv om fagene har en rekke fellestrekk, finnes det også store ulikheter. Empirien i dette studiet er basert på intervjuer, evalueringer og utviklingsprosesser av et begrenset antall studenter. Studiet viser likevel indikasjoner på at studentene ønsker en mer praksisnær yrkesfaglærerutdanning enn det utdannelsen legger til rette for i dag. Organiseringen av den pedagogiske praksisen kan med fordel videreutvikles. Det bør legges klare rammer fra HIOA og praksisskolen sin side, og de rammene bør settes i et system så det blir forutsigbart for alle parter.
Description
Master i yrkespedagogikk