Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 283-292 of 292
-
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ... -
Yrkesteoretisk kompetanse ved bruk av logg i et praksisfellesskap: Vi har flyttet klasserommet ut på byggeplassen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass i skoleåret 2017-2018, på TBA som er en avdeling for tilrettelagt bygg- og anleggsteknikk. TBA er et praksisorientert og ... -
Å beholde/forberede nytilsatte yrkesfaglærere i videregående skole: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den videregående skolen med tanke på lærergjerningen og krav som stilles?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne casestudien følger to nytilsatte lærere gjennom deres andre termin som nytilsatte ved en videregående skole i et forsøk på å belyse problemstillingen: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den ... -
Å forstå personer med demens gjennom VR-briller
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Personsentrert omsorg er en sosialpsykologisk omsorgsfilosofi som er anbefalt innført i demensomsorgen. I denne filosofien er det å ta personens perspektiv et viktig og sentralt element, og det er kanskje den største ... -
Å lære matematikk i en virtuell verden: En mixed metode studie med VR-briller til simulering av hverdagsmatematikk
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)To learn math in a virtual world, a mixed method study with VR glasses simulating everyday mathematics Some students at Sales, Service and Tourism (SSR), a vocational field of study in upper secondary school, experience ... -
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Å møte elever med en helhetlig forståelse: En kvalitativ studie av yrkesfaglærere sin erfaring med å jobbe traumeinformert
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Tema for denne studien er traumeinformert skole og hvordan yrkesfaglærere erfarer å jobbe traumeinformert. Studien kaster også lys over hva begrepet traumeinformert skole kan romme i praksis. Både norske og utenlandske ... -
Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag
(Master thesis, 2009) -
Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer ... -
Øyet som ser Vurdering og vektlegging av tverrfaglig praktisk eksamen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan den praktiske delen av tverrfaglig eksamen på vg2 ambulansefag/helsearbeiderfag blir vurdert og vektlagt. Tverrfaglig praktisk eksamen er en obligatorisk eksamen ...