Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 110-129 of 292
-
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan lage og bruke video i undervisning rettet mot nettstudenter ved fagskole?
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)For å oppnå høy kvalitet i videoproduksjoner er det naturlig å benytte seg av fagfolk som kameraoperatører, lydteknikere og pre- og postproduksjonspersonell. Men, når lærere produserer undervisningsvideoer gjøres dette ... -
Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. ... -
Hvordan opplever elevene i Vg2 elektrofag YFF En kvalitativ studie av hvordan Vg2 elektroelever opplever YFF ute i bedrift
(Master thesis, 2023)I et samfunnsperspektiv er Norge mer avhengig av fagarbeidere enn noen gang. Stadig vekk hører vi det politiske miljøet snakke om hvor viktige yrkesfagene er i det grønne skiftet. Og selv om det har vært økende positivt ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Hvordan opplever elevene opplæringen i faget Automatiseringssystemer: En kvalitativ undersøkelse i et yrkespedagogisk arbeid som tar utgangspunkt i praktiske helheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Som lærer i over tjue år har jeg sett at det har blitt mer og mer krevende å være både lærer og elev. Kravet om dokumentasjon og vurderinger tar mye av tiden til lærere. Kan dette bety at elevene trenger å bli mer bevisste ... -
Hvordan organisere en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og kommunikasjon : et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført skoleåret 2009/2010. Prosjektets problemstilling er: Hvordan legge til rette for en meningsfull og yrkesrelevant opplæring på medier og ... -
Hvordan organisere kortere, jobbrelatert opplæring i renhold slik at elever får kompetanse til arbeidslivet?
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Dette aksjonsforsknings prosjektet er foretatt på Bygg og Anleggslinjen, Vg1, og omhandler utvikling, gjennomføring og evaluering av et renholdskurs. Målet er at elever med rett på spesialundervisning skal få jobb. Disse ... -
Hvordan praktiseres faget «prosjekt til fordypning» i skole og bedrift på VG2 el- energi? En undersøkelse av kvaliteten i utdanningen
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Faget prosjekt til fordypning er et viktig fag for våre elever når det gjeldet å få et innblikk i yrkesutøvelsene, og i en fremtidig yrkesutdannelse. En begynnende yrkesidentitet skal gi våre elever en god start på ... -
Hvordan rekruttere butikkslaktere til dagligvarebransjen?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Nedgang i innsøkingen på restaurant og matfag er utgangspunktet for mitt masterprosjekt. Når innsøkingen til restaurant og matfag synker, vil dette gå ut over rekrutteringen til butikkslakterfaget. På bakgrunn av dette ... -
Hvordan sikre pedagogisk kvalitet i lokal læreplan på restaurant- og matfag?
(Master thesis, 2009)Etter St. meld. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet ble det naturlig for meg å formulere en problemstilling som omhandler læreplanarbeid for Vg1 restaurant- og matfag. Jeg jobber selv som faglærer i programfag ved ... -
Hvordan tilrettelegge for en relevant og meningsfylt utdanning av brannkonstabler i Norge
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011) -
Hvordan tilrettelegger trafikklæreren for at eleven kobler teori og praksis? En undersøkelse av didaktiske forhold, med kvalitativ og kvantitativ tilnærming
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Norsk trafikkopplæring er blant de mest omfattende i verden. Dette er en av årsakene til at Norge er blant de landene i Europa som har færrest dødsfall som følge av veitrafikk. Et viktig mål for trafikkopplæringen er at ... -
Hvordan utvikle og bruke kjennetegn på måloppnåelse i mediefagene for at elevene skal få en bevissthet om egen læring?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Mastergradrapporten gjenforteller planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og analyser av det arbeidet som er utført med innføring av kjennetegn på måloppnåelse. Hovedtemaene for oppgaven omhandler planlegging og ... -
Hvordan videreutvikle praksis for underveisvurdering som fremmer læring hos elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle praksis for læringsfremmende vurdering. Prosjektet er gjennomført på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag ved en videregående ... -
Høyspenning med elbil i opplæring: Yrkesfaglærerens utfordring i skole og mot bransje. En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Innledning-Hvorfor elbil som objekt i skole- Det faktum at elbilbestanden i Norge har vokst mye de siste ti årene kan påvirke yrkesfaglærerne og videregående skoler, siden det bilbransjen ønsker er arbeidskraft som har ... -
Improving my facilitating skills in clothing and textiles through use of learner centred approaches: an action research project carried out at the Department of Human Nutrition and Home Economics of Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)My thesis document is a report of an Action Research Project carried at Kyambogo University aimed at improving my practical ability in facilitating Student Centred Learning in the Learning of Clothing and Textiles in which ... -
Improving my practice as a facilitator of learning while using learner-centred approaches to teaching and learning: an action research project carried at the section of Technological studies, Department of Civil and Building Engineering, Kyambogo University, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This thesis is a documentation of a study I carried out in attempt to improve my practice as a teacher through use of learner centred approaches learning focusing on Experiential and Cooperative learning while working with ... -
Improving my professional practice and students’ learning skills through action learning in economics education: a pedagogical action research conducted at dr. JG-Must, South Sudan
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Being aware of dynamic learning environment especially in the 21st century and the need to develop and promote learner centred approaches, this study underscores the significance of an Action Learning in Economics education ...