Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Author "Eri, Thomas"
Now showing items 1-5 of 5
-
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
Halvorsrud-Munoz, Merete (Master thesis, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
Intervjustudie av lærere på ungdomstrinnet. Med Indre Motivasjon som Mål
Sandberg, Kimberley Quilario (Master thesis, 2018)Bakgrunn Flere avisartikler, leserinnlegg og ulike typer forskningsresultater viser at en stor andel ungdomsskoleelever opplever angst og stress overfor skolearbeid. Dette skaper en bekymring hos flere lærere. Mål Målet ... -
"Kartlegging av tallforståelse i et organisatorisk perspektiv." En kvalitativ intervjustudie om "Alle teller!"
Gangnes, Renate Posaasen (Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ intervjustudie med to skoleeiere og seks lærere som tar utgangspunkt i kartleggingsverktøyet «Alle teller!». Kartlegging i skolen har et forholdsvis stort fokus i media og i forskning, men faglige ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
Nyborg, Kristina Øien (Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Utvikling av lærende profesjonsfellesskap i barneskolen: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på dybdelæring i begynneropplæringen
Theiste, Monika van Pelt (Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er forskning og utviklingsarbeid i skolen. Studien setter søkelys på hvordan aksjonsforskning kan fremme det lærende profesjonsfellesskapet gjennom arbeid med et pedagogisk begrep. Problemstillingen ...