Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på forfatter "Elvebakk, Lisbeth"
-
Det skjønnlitterære tekstutvalget i norsklærerutdanningen – litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiv
Johannesson, Maria (Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar utgangspunkt i antagelsen at litteraturlæreren blir til i møte med litteratur. Den har derfor til hensikt å undersøke det skjønnlitterære tekstutvalget i norskfaget i lærerutdanningen gjennom problemstillingen ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
Soleglad, Synne Emilie del Barco (Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
Leirvik, Charlotte Bekkelund (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
Flatmoen, Martin (Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ...