LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10: Nye registreringer
Viser treff 101-120 av 160
-
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Rike oppgaver som verktøy for tilpasset opplæring i matematikk : en litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2022)I denne litteraturgjennomgangen blir rike oppgaver vurdert. Hvordan blir de designet, hvilke likheter har de med åpne oppgaver og hvordan kan de benyttes som tilpasset opplæring. Rike oppgaver er oppgaver som tillater ulike ... -
Bildung and critical thinking in the LK20 and educational policy documents by OECD
(Master thesis, 2022)This thesis explores the concepts Bildung and critical thinking through a document analysis of educational policy documents. The foundation for the analysis consists of a brief historical background of Bildung, its use ... -
Elevers opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget: en studie av hvordan vurdering kan påvirke dette
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å gi innblikk i ungdomsskoleelever sin egen opplevelse av motivasjon og mestring i musikkfaget. Videre undersøker den hvilke måter vurdering kan ha en påvirkning på dette, og hvorvidt ... -
Utagerende atferd og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen handler om læreres perspektiver på tilpasset opplæring for elever med utagerende atferd. Problemstillingen lyder derfor som følgende: Hvilke perspektiver har lærere om tilpasset opplæring for elever ... -
Programmering i norske lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om programmering i matematikkfaget. I arbeidet med Fagfornyelsen ble det fastsatt nye læreplaner i norsk skole, og det ble vedtatt at programmering skulle bli en integrert del av matematikkfaget. ... -
Undervisning i møte med det traumatiske: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
(Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Mot et mer kritisk norskfag? En kritisk diskursanalyse av kritisk literacy i norskplanen
(Master thesis, 2022)Literacy har blitt et populært begrep i norsk utdanningssammenheng gjennom mange år. Denne masteravhandlingen setter søkelys på kritiske perspektiver tilknyttet literacy, der kunnskap og kompetanse rundt kritisk literacy ... -
Påvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisning
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning ... -
Black Heroines in Young Adult Fiction
(Master thesis, 2022)This thesis investigates Tomi Adeyemi’s Children of Blood and Bone (2018), Namina Forna’s The Gilded Ones (2021), and Tracy Deonn’s Legendborn (2020). All three books take the marginalized position of the Black woman making ... -
Digitale læremidler i matematikkundervisningen: En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet oppfatter og bruker digitale læremidler i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)To av tre elever har tilgang til en personlig digital enhet, og digitaliseringen har for alvor gjort sitt inntog i norske skoler (Gilje, Bjerke, & Thuen, 2020). På sine digitale enheter har elevene tilgang til digitale ... -
Teaching oral skills through feature film in English language teaching: A study of how the feature film Love, Simon can be used to teach English pronunciation and sociolinguistic skills
(Master thesis, 2022)Abstract This Master thesis is a didactic thesis in the English subject which explores the possibilities of using the American film Love, Simon to teach English sociolinguistic skills and the pronunciation features which ... -
Livsmestring i matematikk gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg på ungdomstrinnet: En kvalitativ stuide av tre lærers erfaring og av matematikkundervisning
(Master thesis, 2022)It’s been almost three years since the Norwegian School system implemented a new curriculum called LK20. With it, the topic of public health and life skills was introduced as one of three interdisciplinary topics because ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Undervisning i møte med det følelsestriggende: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan fire ungdomsskolelærere arbeider med å kartlegge og tilrettelegge for elever i matematikkvansker. På bakgrunn av dette har jeg valgt problemstillingen: Hvordan arbeider ... -
Flerspråklighet som ressurs for norsklærere
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er flerspråklighet som ressurs, og oppgavens problemstilling lyder som følgende: Hvordan reflekterer norsklærere over bruk av flerspråklig kompetanse som ressurs i undervisningen? Oppgavens formål ... -
En matematikklærers aktivisering av elever gjennom spørsmål: En casestudie av en lærers spørsmålsbruk, i lys av det han selv ønsker å oppnå.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne casestudien er å undersøke en lærers spørsmålsbruk. Studien tar utgangspunkt i undervisningen til en matematikkfaglærer i en klasse og kommunikasjonen som foregår i denne klassen, med spesielt fokus på ...