Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på utgivelsesdato
Viser treff 81-100 av 160
-
Hva funker i praksis? En kvalitativ undersøkelse av hvordan veiledning kan konkret bidra til å øke elevers formforståelse
(Master thesis, 2023)Å hjelpe elever til å utvikle forståelse for form er en sentral del av kunst- og håndverksfaget og som har relevans på tvers av estetiske uttrykksmåter. Veiledning er konkret måte lærere kan bidra til å øke elevers ... -
Norwegian EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak: A qualitative interview study
(Master thesis, 2023)This thesis aims to uncover Norwegian lower-secondary EFL teachers’ perspectives on the relationship between formative assessment and willingness to speak. Through qualitative inquiry in the form of semi-structured interviews, ... -
Elevers handlingskompetanse innen bærekraftig utvikling: Et øyeblikksbilde
(Master thesis, 2023)Denne studien søker å undersøke elever handlingskompetanse innen bærekraftig utvikling. Oppgaven er en kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av elevers samtaler. Det teoretiske rammeverket vi har benyttet oss av er Sass ... -
Verden inn i klasserommet
(Master thesis, 2023)Oppgaven er en didaktisk analyse og refleksjon rundt et tekstmøte mellom skolens og elevenes tekstpraksiser. I denne masteroppgaven diskuterer jeg problemstillingen: Er det hensiktsmessig å bruke elevenes hverdagstekster ... -
Vurdering av elevers læring gjennom utforskende arbeidsmåter - En kvalitativ studie av et utvalg læreres tanker om hva elever kan lære gjennom utforskende arbeidsmåter, og hvordan denne læringen vurderes
(Master thesis, 2023)Utforskning er noe som har fått en sentral plass i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. I fagplanene for 1. – 10. trinn er verbet «utforske» det verbet som nevnes flest ganger. I Læreplanen for naturfag står det at ... -
Gender Stereotypes: Written in Plain Sight: A Quantitative and Qualitative Textbook Study
(Master thesis, 2023)Gender equality is a value that has been fought for over several decades, and although significant progress has been made, it is still a challenge that society strives to fully achieve. An imbalance between genders exists ... -
Lærernes betydning i møte elever som viser problematferd: En kvalitativ studie av hvordan lærere samhandler med elever som viser problematferd, med henblikk på sikre god læring og utvikling
(Master thesis, 2023)Skolen skal sikre likeverdige muligheter for læring og utvikling for alle elever, gjennom tilpasset opplæring i et inkluderende læringsmiljø. Likevel viser en studie gjennomført av Haug (2020) at dette ikke er tilfelle for ... -
Representasjon av flerspråklighet i tre lærebøker som brukes på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre lærebøker, som brukes i norskfaget på ungdomstrinnet, framstiller flerspråklighet i sine språkkapitler etter innføringen av LK20. Norge har i lang tid vært en ... -
Inkludering i den matematiske samtalen - En kvalitativ studie av fire læreres arbeid for inkludering i den matematiske samtalen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan lærere forstår begrepet inkludering, og hvordan de arbeider for å inkludere elevene sine i den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Hvilken kunnskap? En undersøkelse av kunnskapssyn slik de fremkommer i tre lærebøker i norskfaget produsert under de tre siste læreplanene
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøkes forfatterportretter i lærebøker i norsk som mulige indikatorer på kunnskapssyn. Lærebøker blir tilpasset læreplaner og det er dermed grunnlag for å tenke seg at lærebøkene speiler læreplanens ... -
Extramural English: Teacher’s perceptions and approaches
(Master thesis, 2023)This thesis aimed to explore Norwegian upper primary teachers (mellomtrinns lærere) beliefs and experiences surrounding their pupils’ engagement with Extramural English, and the approaches teachers employ within the classroom ... -
The Loud Silence - a qualitative study of Reticence in Norwegian lower secondary schools
(Master thesis, 2023)This thesis explores EFL students’ reticence in lower secondary schools in Norway. According to previous research, there can be multiple reasons why students are hesitant to participate orally in the EFL classroom, as well ... -
Summativ vurdering i samfunnsfaget - En kvalitativ studie av lærere og deres refleksjoner om sluttvurdering i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hva samfunnsfaglærere legger til grunn når de setter standpunktkarakterer og tanker de har om karakterenes funksjon i skolen. Oppgaven innleder således med å presentere følgende ... -
Tiltak for elever som er i matematikkvansker. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å fremstille en systematisk oversikt over nyere forskning på tiltak som fremmer matematikkferdighetene til elever som strever med faget. Problemstillingen er: Hvilke tiltak fremmer ... -
Elevenes opplevelse av samarbeidsprøve i matematikk
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet opplever å samarbeide på vurdering i matematikk. Forskning (Laal & Ghodsi, 2012; Johnson & Johnson, 1974; Johnson & Johnson, 1999; Felder & ... -
English as a lingua franca (ELF) and ELF Awareness: A case study of practices in a Norwegian classroom
(Master thesis, 2023)English is, and has been, growing, both globally and in Norway, and the use of English has changed dramatically as a result. This has affected Expanding Circle users of English, as English as a Lingua Franca communication ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om tilpasset matematikkundervisning for evnerike elever på ungdomstrinnet. Alle elever har rett på undervisning som er tilpasset dem, uavhengig av deres mestringsgrad. De evnerike elevene trenger ... -
Danning i religions- og livssynsfaget – en hermeneutisk grunnlagsdrøfting
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har formålet vært å undersøke hvordan, og på hvilken måte religions- og livssynsundervisningen kan bidra til danning i skolen. En slik undersøkelse vil alltid potensielt være aktuelt, men i forbindelse ... -
Building bridges between informal and formal English learning
(Master thesis, 2023)Students’ consumption and production of significant amounts of English language through the engagement with digital activities and interests that are situated outside of school is a concept that has garnered significant ... -
Nabospråk i norskfaget: en kartlegging av norsklærebøker og lærererfaringer
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan emnet nabospråk blir behandlet i dagens norskfag og skole. Det har blitt undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av fire norsklærebøker for ungdomstrinnet, ...