LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7: Nye registreringer
Viser treff 81-100 av 144
-
Deltakelse og Dynamikker - Hvordan identitet, posisjonering og agency påvirker jenters deltakelse i helkalssesamtaler i matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterprosjektet, er å undersøke hvilke kjønnsforskjeller som kommer til syne i helklassesamtale i matematikk, og hvordan eventuelle forskjeller kan belyses. Vi vil kaste lys over noe vi mener er et ... -
Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien har ved hjelp av kvalitativ forskning tatt for seg problemstillingen: «Hvordan fremstår metoden lærer-i-rolle som et motiverende bidrag til undervisningen?». Formålet med studien er tosidig. For det første ... -
Elevers bruk av matematisk modellering i arbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2022)Resultatene fra TIMSS-undersøkelsen fra 2015 viser at norske elever presterer svakt i emnet algebra. Dette forklares med at elevene stort sett har en instrumentell forståelse av emnet og har problemer med å se på emnet som ... -
«Bestefar er også kanin». Engasjement og deltakelse i litterære samtaler på 7.trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke på hvilken måte den litterære samtalens organiseringsform kan påvirke deltakelse og engasjement hos elever på 7. trinn. Oppgaven tar for seg en lærerstyrt litterær ... -
«Men eg vil ikkje vere tjuv» En vitenskapelig studie om hvordan en bildebok kan legge til rette for kritisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Hensikten med oppgaven er å undersøke på hvilke måter en bildebok kan skape muligheter for kritisk tenkning i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: På hvilke måter kan en bildebok skape muligheter ... -
"Vi venter oftest så lenge som mulig for at ungene skal få bli så modne som mulig." - Avvikling av vedtak i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke barnehagelærere, lærere og PP-rådgiveres erfaringer med håndtering av spesialpedagogiske vedtak i overgangen fra barnehage til skole. Utdanningsdirektoratet (2021) presenterer ... -
Konkurranse i kroppsøving - En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
Matematiske samtaler i en digital verden
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å ... -
En kvalitativ studie i musikklæreres oppfatninger om digital komponering for elever i barneskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er basert på fire musikklæreres utsagn om hvordan de oppfatter at bruk av iPad bidrar til å heve kvaliteten på sine elevers arbeidsprosess og produkter når de skal lage musikk. Det fokuseres både på ... -
Lærer-elev-relasjonen i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få kunnskap om hva som kjennetegner læreres relasjonsarbeid i møtet med elever med autismespekterforstyrrelse (ASF). Oppgaven har sett på hvordan lærere arbeider i møtet med ... -
Læreres arbeid gjennom tidlig innsats for elever med atferdsvansker på 1. til 4. årstrinn
(Master thesis, 2022)Prinsippet om tidlig innsats er nedfelt i opplæringslova og retter seg mot vansker i lesing, skriving og regning på 1.-4. trinn. I stortingsmeldingene har prinsippet et forebyggende og tilretteleggende perspektiv for både ... -
”Jeg er god i kroppsøving, fordi...”: En kvalitativ undersøkelse med fem elever på 2.trinn
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er egne erfaringer som kroppsøvingslærer der elevene klager over urettferdige lag, eller sier at de ikke vil være med på en aktivitet fordi de syns de er dårlige i kroppsøving. Det viser ... -
Ressursteams arbeid med forebygging av lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er arbeidet ressursteamet gjør for å forebygge lese- og skrivevansker. Ressursteam er et tverrfaglig team der den spesialpedagogiske kompetansen til skolen er samlet. Teamet skal blant annet fungere ... -
Helseforståelser i folkehelse og livsmestring - En kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av ressursmaterialer laget for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Helse er et vidt og mangfoldig begrep. Undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring vil være uløselig koblet til helsebegrepet. Undervisning om helse påvirker elevenes forståelser av seg selv, andre ... -
Forebygging av vold mot spesialpedagoger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg den lite omtalte utfordringen ved vold mot spesialpedagoger. Grunnmuren i studien er forebyggingsarbeidet som gjøres, eller burde gjøres i forbindelse med vold mot spesialpedagoger. ... -
Etiske kompetanser og VR i etikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker etiske kompetanser på mellomtrinnet i etikkundervisningen gjennom en intervensjon med VR-briller og 360-video. Rammeverket for studien er inspirert av pedagogisk designforskning, og tar sikte på å ... -
En kvalitativ studie i musikklæreres oppfatninger om digital komponering for elever i barneskolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er basert på fire musikklæreres utsagn om hvordan de oppfatter at bruk av iPad bidrar til å heve kvaliteten på sine elevers arbeidsprosess og produkter når de skal lage musikk. Det fokuseres både på ... -
Læreres arbeid med elevers resiliensutvikling i samspill med skole, hjem og andre profesjoner
(Master thesis, 2022)Det er mange barn og unge i Norge i dag som utvikler psykiske vansker. Helsefremmende skoler, som kjennetegnes ved høy trivsel og læringsmiljø, er nevnt som en av de viktigste forebyggende tiltakene (Major, et al., 2011). ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ...