Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 på tittel
Viser treff 96-115 av 144
-
«Man lærer jo ikke bedre enn når man syns noe er gøy!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av lek i undervisning og deres tanker om lekens betydning for barns grunnleggende lese- og skriveutvikling i norskfaget
(Master thesis, 2023)Selv om leken i skolen har fått et økt fokus de siste årene, forsvinner den ofte til fordel for mer stillesittende, lærerstyrt undervisning. Vi har derfor stilt oss spørsmålet om det er rom for leken i skolen i dag, mer ... -
Matematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. ... -
Matematisk identitet hos lavt presterende elever
(Master thesis, 2022)I skole og utdanningssammenheng har man gjentatte ganger blitt presentert for begrepet «svake elever». Matematikkfaget generelt og elever som strever med matematikkfaget er noe jeg brenner for og som har opptatt min ... -
Matematiske samtaler i en digital verden
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å ... -
"Men det handler jo først og fremst om hvordan dette møtes i skolen?": En internettstudie av foresattes syn på skolens håndtering av ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2022)Ufrivillig skolefravær er noe som ser ut til å ramme barn og unge i større grad enn tidligere, og har blitt aktualisert etter hjemmeskole relatert til pandemien. For den som rammes kan konsekvensene bli store for både de ... -
«Men eg vil ikkje vere tjuv» En vitenskapelig studie om hvordan en bildebok kan legge til rette for kritisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Hensikten med oppgaven er å undersøke på hvilke måter en bildebok kan skape muligheter for kritisk tenkning i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: På hvilke måter kan en bildebok skape muligheter ... -
Meningen med kiting.
(Master thesis, 2011)I dagens samfunn florerer det en rekke begrep som betegner idretter som i mer eller mindre grad er ulike fra det vi kjenner som tradisjonell idrett. Wheaton (2004a) nevner ”extreme”, ”alternative”, ”lifestyle”, ”whiz”, ... -
Mestringsgrupper i matematikk - En kvalitativ studie om bruk av mestringsgrupper i matematikk
(Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er mestringsgrupper i matematikkundervisningen. Fenomenet mestringsgrupper innebærer i denne oppgaven at elever blir tildelt nye grupper i matematikkundervisningen, for å skape mer homogen ... -
"Mindre idrettsrettet" kroppsøving sett fra et danningsperspektiv
(Master thesis, 2023)«Mindre idrettsrettet» kroppsøving er et nytt begrep i fagfornyelsen (lk20). Hensikten med dette masterprosjektet har vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere på barnetrinnet forstår intensjonen om et mindre idrettsrettet ... -
Minoritetsspråklige elever i matematikk: 1-7.trinn - En kvalitativ studie av 12 grunnskolelæreres erfaringer i møte med minoritetsspråklige elever i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Minoritetsspråklige elever utgjør en stadig større andel av norske klasserom (Statistics Norway, 2022), og tar med seg spennende utfordringer og muligheter inn i klasserommet. For å kunne inkludere disse elevene i ... -
Motivasjon for digital teknologi - En kvalitativ studie av motivasjonen til syv elever for digital teknologi i matematikkfaget, på 7.trinn
(Master thesis, 2023)Motivasjon og digital teknologi er sentralt i skolen, og viktig for læring i matematikkfaget unnskapsdepartementet, 2017; Smith, 2009). I denne masteroppgaven har jeg undersøkt forskningsspørsmålene: «Hvordan opplever ... -
Motorisk læring i kroppsøving - En kvalitativ studie i kroppsøvingslæreres arbeid med motorisk læring i skoleårene 1.-4. trinn
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med dette masterprosjektet er å få et innblikk i hvordan kroppsøvingslærere ved norske skoler arbeider med motorisk læring i faget. Fokuset i denne oppgaven er på trinnene 1.-4.. Dette gjøres gjennom ... -
Muligheter til å utvikle algebraisk tenkning i fire lærebøker for førsteklasse
(Master thesis, 2023)I dette prosjektet har vi sett på hvilke muligheter for å utvikle algebraisk tenkning som finnes i fire lærebøker for førsteklasse. Vi har gjort en komparativ lærebokanalyse og har tatt for oss fire læreverk fra de største ... -
Museum som alternativ læringsarena i naturfag: En kvalitativ studie av hvordan museum kan inkorporeres i naturfagundervisningen på mellomtrinne
(Master thesis, 2022)I denne studien har vi undersøkt hvordan lærere kan bruke museum som alternativ læringsarena i naturfag. Bakgrunnen er naturfagets økte fokus på undring, nysgjerrighet, og praktisk og utforskende arbeid, etter at den nye ... -
Mysteriet i skogen: Mysteriespillet
(Master thesis, 2023)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et digitalt mysteriespill. Spillet er beregnet for 1. og 2. klasse i begynneropplæringen i norsk. Undervisningsspillet skal bidra til bruk av literacy hos de yngste ... -
Nabospråkspill i begynneropplæringen - Utviklingen av nabospillet
(Master thesis, 2022)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og ... -
Nabospråksundervisning i skandinavisk lærerutdanning: en praksisorientert dokumentanalyse
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan nabospråksundervisning behandles i policydokumenter knyttet til lærerutdanningen i Skandinavia, spesielt emneplanene i morsmålsfaget for lærerutdanningen. Problemstillingen ... -
«Når felles forståelse utfordres» En kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere og PP- rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid
(Master thesis, 2023)Denne studien har som formål å undersøke hvordan lærere og PP-rådgivere erfarer tverrfaglig samarbeid. Det er en sentral målsetting for både politiske og fagpolitiske myndigheter i skolesektoren å gi et helhetlig ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
«Nettvett betyr at man har vett på nett» En kvalitativ undersøkelse om elevers opplevelser, oppfatninger og ønsker rundt undervisning i digital dømmekraft på mellomtrinnet
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan skolen kan skape en lærerik og motiverende undervisning om digital dømmekraft fra elevenes perspektiv, mer spesifikt hvilke metoder og temaer som utpeker seg som viktige. Jeg ser ...