Nabospråkspill i begynneropplæringen - Utviklingen av nabospillet
Abstract
I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et brettspill med en tilhørende nettside, til bruk i begynneropplæringen. Oppgaven er et bidrag som tar sikte på å gjøre undervisning i nabospråkene dansk, svensk og norsk enklere for læreren, samt eksponere norske elever i begynneropplæringen for nabospråkene. Problemstillingen er som følgende:
Hvordan kan man utvikle et spill som eksponerer elever i begynneropplæringen for nabospråkene dansk, svensk og norsk?
Det er gjort tilpasninger både for å engasjere begynneropplæringseleven, og for at læreren enkelt skal ta i bruk ressursen. På bakgrunn av dette er forskningsspørsmålene som følgende:
o Hvilke tilpasninger tilknyttet Nabospillet bør gjøres for å engasjere begynneropplæringseleven?
o Hvilke tilpasninger bør gjøres for at læreren enkelt kan ta i bruk Nabospillet i undervisningen?
Teorigrunnlaget for masteroppgaven og nabospråkspillet er hovedsakelig basert på styringsdokumenter, spillteori, nabospråksdidaktikk og begynneropplæringsteori. Spillutviklingen har foregått gjennom bruk av pedagogisk designforskning, der lærere og elever i begynneropplæringen har testet spillet gjennom tre sykluser. Observasjoner, video-opptak, videostimulert intervju og intervju med lydopptak etter utprøvingen av spillet har vært grunnlaget for videreutviklingen. Vi avdekket blant annet at elevene var engasjerte mens de spilte nabospråkspillet, og at de ble eksponert for nabospråkene. Samtidig viste datainnsamlingen fra syklus 1 at spillet måtte justeres, for å øke nabospråkseksponeringen, samt for å gjøre spillet enklere for læreren å ta i bruk. Masteroppgaven vår innebærer en muntlig del, og i den vil vi presentere utviklingsarbeidet gjennom syklus 2 og 3.
In our Entrepreneurial master thesis, we have developed a board game with an accompanying website for use in initial primary education (IPE). Our thesis’s purpose is to give the teachers in IPE a simpler way of teaching the neighboring languages (Norwegian, Swedish and Danish) to their students, and simultaneously expose the students to their neighboring languages. Our thesis statement is:
How does one develop a game that exposes initial primary education students for the neighboring languages, Danish, Swedish and Norwegian?
With adaptions in order to engage the primary school student, and for the teacher to be easily able to use the resources, our thesis questions are:
o What adjustments associated with Nabospillet should be made to engage the initial primary education students?
o What adjustments are needed for the teacher to be able to easily use Nabospillet in the classroom?
The theoretical basis for the master thesis and neighboring languages game is mainly based on governances’ documents from the Directorate of Education, game theory, neighboring language didactics and theory connected to IPE. The game development has taken place using pedagogical design research, where teachers and students in beginner education have tested the game through three cycles. The basis for further development of the game after testing, has been observations, video recordings, video stimulated interviews and interviews with audio recordings based on the game testing. Our research uncovered that the students were engaged while playing the game and being exposed to their neighboring languages. At the same time the data collected from cycle1 uncovered the need for adjustments in order to achieve increased exposure to the neighboring languages and make the board game easier to use for the teacher. Our master thesis also includes an oral part where we address the findings and development in cycle 2 and 3.