Browsing LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 1-7 by Title
Now showing items 82-101 of 144
-
Læreres bruk av samtaletrekk for å synliggjøre elevenes kritiske tenkning i helklassesamtalen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk retter søkelyset mot lærerens kommunikasjon i helklassesamtalen relatert til undervisning i kritisk tenkning, og er i samarbeid med forskningsprosjektet «Kritisk tenkning ... -
Læreres forståelse av elevkultur og hvordan å arbeide med elevkultur: En kvalitativ studie som undersøker læreres oppfatning av elevkultur og hvordan man kan benytte elevkultur for å skape et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne kvalitative masterstudien har vært å undersøke læreres forståelse av begrepet elevkultur, og hvordan disse lærerne arbeider med elevkulturen for å skape et inkluderende læringsmiljø. To lærere med ... -
Læreres forståelse av uteskole i matematikk i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er skrevet ved fakultetet for lærerutdanning og internasjonale studier på OsloMet- storbyuniversitetet, og tar for seg studieretningen grunnskolelærerutdanning 1-7 med fordypning i begynneropplæring ... -
Læreres holdninger til digitale spill for samarbeid - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)I denne masterbesvarelsen blir bruken av digitale spill og samarbeid i skolen tematisert. Digitale spill viser seg å være en stor interesse for barn, og at 86% av 9-18 åringer spiller dataspill. Digitale spill i undervisning ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres holdninger til elever med særskilte behov
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er siste del av det integrerte masterløpet for grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn ved OsloMet. Prosjektet er gjennomført i pedagogikkfordypningen spesialpedagogikk. Temaet for prosjektet er læreres ... -
Læreres mestringstro i programmeringsundervisning i naturfag
(Master thesis, 2023)I 2020 kom det nye nasjonale læreplaner i Norge. En endring fra de gamle læreplanene er at programmering blir nevnt eksplisitt i flere fag, deriblant naturfag. Det betyr at naturfagslærere nå må ha kompetanse for å undervise ... -
Læreres opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den første skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte). Studien fokuserer på å få en innsikt og forståelse i fire lærere sine erfaringer og opplevelser av STL+ som arbeidsmetode i den ... -
Læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse etter koronapandemien
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilke innvirkninger koronapandemien har hatt på læreres bevissthet om profesjonsfaglig digital kompetanse. Da pandemien brøt ut i Norge våren 2020 ble det nasjonal fysisk nedstenging ... -
Læreres valg av arbeidsmetoder som støtte for økt leseforståelse av fagtekster i det språkheterogene klasserommet på 4.-6.trinn
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien undersøker tre læreres undervisningspraksiser i språkheterogene klasserom på 4.-6.trinn. Fokuset i studien er på lærernes bruk av arbeidsmetoder for å støtte elevenes leseforståelse av fagtekster, ... -
Lærernes forståelse av klasseledelse i kroppsøving og teoretiske fag
(Master thesis, 2023)Klasseledelse er en viktig del av læreryrket for å kunne fremme elevenes faglige og sosiale læring. Det finnes flere former for tilrettelegging, organisering og aktiviteter, slik at klasseledelse ikke bare blir ledelse av ... -
Lærers autonome bruk av DragonBox Skole for å støtte elevers resonnering
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative casestudien utforsker hvordan én lærer bruker læreverket DragonBox Skole i arbeidet med å støtte elevenes resonnering. I en spørreundersøkelse fra NIFU om bruken av DragonBox Skole oppga halvparten av ... -
Lærerstudenters digitale kompetanse i forhold til deres holdninger og praksis - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Mange skoler har de siste årene gått over til å bli nær heldigitale, og den nye lærerplanen LK20 har også mer eksplisitte forekomster av digitale ferdigheter enn tidligere. Denne utviklingen kan sies å skje i tråd med ... -
Lærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få en forståelse over lærerstudenters refleksjoner til digital kompetanse i skolen og praksis. For å få en forståelse for dette har oppgaven undersøkt lærerstudenters flere aspekter ... -
«Man lærer jo ikke bedre enn når man syns noe er gøy!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av lek i undervisning og deres tanker om lekens betydning for barns grunnleggende lese- og skriveutvikling i norskfaget
(Master thesis, 2023)Selv om leken i skolen har fått et økt fokus de siste årene, forsvinner den ofte til fordel for mer stillesittende, lærerstyrt undervisning. Vi har derfor stilt oss spørsmålet om det er rom for leken i skolen i dag, mer ... -
Matematikklæring og uteskoleundervisning – muligheter og begrensninger
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er grunnskolelærerutdanning 1-7, med fordypning i begynneropplæring matematikk. ... -
Matematisk identitet hos lavt presterende elever
(Master thesis, 2022)I skole og utdanningssammenheng har man gjentatte ganger blitt presentert for begrepet «svake elever». Matematikkfaget generelt og elever som strever med matematikkfaget er noe jeg brenner for og som har opptatt min ... -
Matematiske samtaler i en digital verden
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven omhandler to sentrale begreper som er den matematiske samtalen og ipad. Kommunikasjon er også et av kjerneelementene i matematikk som er nedfelt i læreplanen. Det å kommunisere i matematikk innebærer å ... -
"Men det handler jo først og fremst om hvordan dette møtes i skolen?": En internettstudie av foresattes syn på skolens håndtering av ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2022)Ufrivillig skolefravær er noe som ser ut til å ramme barn og unge i større grad enn tidligere, og har blitt aktualisert etter hjemmeskole relatert til pandemien. For den som rammes kan konsekvensene bli store for både de ... -
«Men eg vil ikkje vere tjuv» En vitenskapelig studie om hvordan en bildebok kan legge til rette for kritisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Hensikten med oppgaven er å undersøke på hvilke måter en bildebok kan skape muligheter for kritisk tenkning i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: På hvilke måter kan en bildebok skape muligheter ...